onsdag, august 01, 2007

Hvem: Yeni og meg
Tid: Ca 2,5 timer
Vind: S / SV, 9m/s

Sjekket værmeldingen flere ganger i løpet av formiddagen. Til å begynne med ble det meldt ca 4m/s gjennom hele dagen, men etter hvert ble vindstyrken oppjustert til 7m/s ved 20-tiden.

Vi heiste storseil og spinnaker ca kl. 13.30. Det var lite vind, ca 3-4m/s, men nok til at vi med spinnakeren klarte å lense i ca 6 knop i snitt. Etterhvert som farta økte mistet ble spinnakeren slapp, så vi nærmet oss trolig vindhastigheten. Når vinden avtok litt, ble spinnakeren hengende som en sekk. Opplevde også at den tvinnet seg rundt forstaget, men det var ikke så mange runder. Vi fikk den løs igjen etterhvert. i nærheten av Horten jibbet vi, og oppnådde 7,1 knop på rom slør før vi tok ned spinnakeren og heiste fokka istedet.

På utsiden av Bastøya blåste det mer, og vi fikk 6,5 knop på kryss. Til å begynne med skummet ikke bølgene, men etterhvert var det noen som skummet. Bølgene var ganske krappe, så baugen duppet av og til under så vannet kom som bølger helt bak i cocpiten. Vinden var sterk nok til at vi kunne holde jevn fart selv om bølgene var rundt 3-4 fot høye. Slo tre ganger innen vi var ca en nautisk eller to fra Mefjordbåen. Begynte såvidt på en skarp slør i retning Åsgårdstrand, men vinden dreide og det ble kryss i jevne 6 knop. Klokka 16.00 var vi fremme, og seilene nede. Fin og våt tur hvor vi fikk dusjet oss litt. Til og med kameraet fikk dusjet seg. Det lå på cocpitbenken klar til bruk da en bølge skylte over det, og lot det ligge i en vanndam. Vi flyttet det inn i båten, men det hadde jo allerede blitt dynket i saltvann. Spørs om det går bra, og evt. hvor lenge det vil leve nå.

Sjekket med historikken hos værtjenesten til Moss Havn da vi kom hjem, og det haddet blåst jevnt ca 8-9 m/s med topp i kastene på 10,5 m/s. Dette var mindre vind enn vi opplevde på den forrige turen, og vi seilte problemfritt uten å reve. Det må bety at vi har lært en hel del om seiling og behandling av båten denne sommeren. Hvertfall hittil... Kanskje det er på tide å forske på genoaen igjen?