søndag, august 19, 2007

Singlehanded, søndag 19. august

Hvem: Alene
Tid: Ca 3 timer
Vind: N, 0-4 m/s
Bølger: Lite


Formålet var å prøve en lensespinnaker. Den jeg har brukt til nå er slørespinnaker, så jeg ville se om det var noe foskjell. Det blåste ca 3 m/s, og hadde jeg ikke før fått opp spinnakeren så var farten 6,4 knop på lens. Veldig bra, men litt for fort etter min erfaring. Det var vanskeligere å få denne spinnakeren til å stå riktig, enn den jeg har brukt tidligere. Hvertfall til å begynne med. Det blåste fra sør, så jeg hadde håpet å få fin kurs uten jibber mellom Bastøya og Horten, men det gikk ikke. I tillegg så dreide vinden noe, og jeg fikk kurs mot Bastøya. Ikke noe stress, jeg var ca midt i fjorden og hadde god tid på meg. Det kom et vindkast, og GPS-en passerte 7 knop og toppet på 7,4 knop. Etter vindkaste roet det seg litt, og farten falt til ca 5,5 knop. Jeg ville benytte sjansen til å jibbe. Skjøtet storseilet i senter, satte fast rorkultforlengeren så båten skulle holde omtrent stø kurs. Flyttet spristaken til den nye brasen, og returnerte til cocpit, men når jeg skulle trekke i skjøte og bras var det noe galt. Spinnakeren hadde tvinnet seg rundt seg selv. Jeg var flere ganger på dekk for å få den løs, men den simple "autopiloten" jeg har klarte ikke holde stø kurs, så det ble bare rot. Båten ville i alle retninger, og vinden tok tak i det lille som var av spinnakeren så jeg ga opp og tok ned hele driten. Da den var vel nede kunne båten holde relativt stø kurs igjen, mens jeg forsøkte å rydde opp i spinnakerkrøllet. Det var håpløst, så den får ligge til en annen gang. Istedet lenset jeg videre til "de fire stakene" utenfor Fyllinga. Der lå en to-master med irsk flagg klar til å dra. Tok en titt, og rundet stakene, og satte kursen hjemover og på øst-siden av Bastøya. På vei mot Bastøya ble vinden stillere og stillere. Fra ca 4 knop falt farten til ca 2 knop. Jeg ble liggende en stund like nord for Bastøya og vente på vinden, men det drøyet. Bølgene, etterdønninger fra igår(?), ca to fot høye gjorde at seilene slo så jeg startet motoren og kjørte hjem på vestsiden. Det kom et og annet tegn til vind. Ca 0,5 - 1 m/s, men vinden kom rett fra Åsgårdstrand så jeg gadd ikke seile. Rorkultpiloten styrte en stø kurs i ca 4,5 knop mens jeg pakket seilene underveis. Noen erfaringe rikere, men mangler fremdeles løsning på spinnakerproblemet...

4 kommentarer:

piXeline sa...

Hoi, ikke sett storseilskjøte i senter, men seil flatt og ha ut fullt storseilskjøte. Husk også å slippe mye på det "gamle" spinnakerskjøte. Deretter kan du gå frem og jibbe spinn bommen. Denne manøveren med en man ombord og ingen autopilot er nesten umulig, med unntak i veldig lette vinder. Lykke til

Harald H sa...

Har du vurdert å bruke en spinnakerstrømpe? Da kan du 'jibbe' ved å dra strømpen ned - flytte spinnakerbommen - dra strømpen opp. Tungvint, men med mer kontroll.

Unknown sa...

Hei Pixeline! Takk for tipset! Har desverre ikke oppdaget det før i dag, og hadde jeg visst dette skulle jeg testet det utpå i går. Jeg har satt storseilet i senter for at ikke båten skal svinge når jeg flytter spinnakerbommen og for å ha noenlunde likt trykk på skjøte og bras. Det har fungert greit med den andre spinnakeren, men det er også viktig for meg å prøve ulike metoder.


Hei Harald H! Spinnakerstrømpe skal jeg vurdere. Den vil nok forenkle jibbingen hvertfall når det blåser litt. Får kanskje vurdere den opp mot en autobilot etterhvert? Da må jeg vel ha et fall til også, eller henger strømpa fast i spinnakerfallet?

Harald H sa...

Hei Brede!

Min strømpe heises opp med spinnakerfallet. Spinnakeren er igjen sjaklet fast i toppen av strømpen. Strømpen har en egen løkke med liner for å heve og senke den.