søndag, august 19, 2007

Tid: Ca 4 timer
Vind: SSV, 6-8 m/s
Bølger: ca 1-1,5 m

Vi seilte ut forbi Bastøya, og øst for denne i retning Moss. Tok ned fokka for å unngå at den slo fram og til bake. Det var Yeni som klamret seg fast på dekk i full sikkerhetsutrustning, og pakket fokka. Den hadde dreid seg rundt forstaget, men hun rettet den opp og beslo den. Hun var litt skjelven etterpå, men det var en spennede oppgave. I medvind retning Moss holdt vi 8-9 knop med bølgene svakt på skrå bakfra. Bølgene gikk litt fortere enn oss. Vi toppet på 9,5 knop for bare storseil.

Raymarine Race i Moss var denne dagen. Jeg skulle gjerne deltatt, men startkontingeneten på regattaer er ganske høye så jeg må luke ut noen få - og da falt valget på Færdern og Hollendern i år. Vi så båtenene i Raymarine Race komme nordover på østsiden av fjorden, og en større båt passerte oss da vi seilte utenfor Gullholmen. Før vi kom så langt måtte vi jibbe, og det gjorde vi så snart vi hadde passert leden til Bastøfosen. Jeg så ikke behovet for seilhansker før nå, men jeg valgte å ikke kuvende, og merket at vinden trekker godt i skjøtet. Slapp brannsår, men det ble varmt. Det frister ikke til gjentagelse uten hansker...

Vi vurderte å seile til Son, men det ble for langt. Da måtte vi overnattet, og det var vi ikke forberedt på. Omtrent midt mellom Gullholmen og Filtvedt snudde vi og krysset hjemmover. Den største bølgen vi så denne dagen kom nesten med en gang. Båten stupte inn i bølga, og vannet flommet over hytta. Deler inn i kabinen, og deler i cocpit (nei, det var ikke noe dramatisk, mamma). Vi satt i vann, men det skulle komme mer da det var flere bølger, men vi lærte fort å løfte på rompa når vannet kom over dekk så vi ikke skulle hindre det på sin ferd ut akter. Kameraet ble igjen dynket i saltvann, og vi måtte legge det bort. Vi holdt ganske stabilt 6 knop gjennom bølgene (1 - 1,5 m) og båten gikk kjempe fint. Sola skinte, det var varmt og vi hadde det kjempegøy.

Tilbaketuren gikk også øst for Bastøya, og da vi passerte sør for Bastøya løyet det. Farta ble noe mindre, men det var nok til å sløre i 5,5-6 knop. Da seilene var nede, og vi var innenfor moloen, fantes det nesten ikke vind igjen. Når alt var pakket, og vi dro derfra hang flaggene omtrent som slips. Da var det nok ikke mer enn ca 1-2 m/s.

Vi hadde en kjempefin tur!