torsdag, august 30, 2007

Tid: Ca 5 timer
Vind: N, 5-10 m/s
Bølger: Ca 1 til 2 fot

Satt i båten og nøt det fine været, samtidig som jeg prøvde å forstå GPS-en og la inn punktene for Hollenderseilasen. Det tok et par timer å få til. Ca kl. 16.15 kom Tom Eriksen, som jeg skal seile Holenderen sammen med. Vi planla en omtrentlig rute å seile, og vi planen var at Tom skulle bli litt kjent med båten og vi skulle prøve spinnakeren.

Hadde sjekket værstasjon i Moss-Havn tidligere på dagen, og den viste ca 5m/s i snitt og mellom 10 og 12 i kastene. Vind fra vest +/- 90 grader... Vindstyrken skulle øke mot 10m/s utover dagen.

Vi heiste seilene litt før kl. 17.00, og krysset mot Horten. Da snittvinden var ca 5m/s hadde vi heist fulle seil, og med kastevind fra forskjellige kanter gikk det fremover i rykk og napp. Det ene øyeblikket var det helt vindstille, og i det neste krenget båten 30 grader. Vi seilte nordover til vi var på høyde med innseilingen til Indrehavn. Der snudde vi, og heiste slørespinnakeren. Vi sløret i ca 7 knop. Ikke så fort, men kastevinden gjorde det vanskelig. Vet ikke når, men vi toppet et eller annet sted på 8,4 knop. Da vi kom til fergeleia fikk vi et vindkast som la båten ned. Jeg så gradskiva i kompasset bunnet (45 grader), så vi var mer enn det. Da fant vi at det var på tide å ta ned spinnakeren. Vi fikk hverfall test å seile mot vinden. Vel - ikke egentelig mot vinden, men mot den relative vinden.
Vi sløret videre på østsiden av Bastøya, og til Medfjordbåen. Så at posisjonen hentet fra KNS/Hollenderen ikke var veldig nøyaktig, men det går bra. Kan også være min GPS som er unøyaktig. Etter rundingen av båen blåste det opp til ca 10m/s, og Tom benyttet anledningen til å justere skjøteblokkene for fokkeskjøtet. Vi fikk ca 6-6,5 knop på kryssen tilbake til Åsgårdstrand, men det skyldes nok at krengningen var jevnt 30 +/- 5 grader. Mindre seil ville gitt bedre fart, da ca 8m/s bør gi hvertfall 7 knop. Vi var tilbake i 22-tiden, og var noe slitne etter 5 timer i relativt mye vind og meny besteående av boller og brus.

Lærte like mye seiling på 5 timer med Tom som jeg har gjort tilsammen i hele sommer.