mandag, august 06, 2007

Nesten vindstille mandag 6. august

Hvem: Yeni og meg
Tid: Ca 2-3 timer
Vind: S / SØ, 0-2 m/s
Bølger: Ingen

Heiste genoaen i dag, og seilte østover mot grønn stake. Farten var ca 4 - 4,5 knop, og ved staken tok Yeni roret. Seilte litt frem og tilbake i området. Vi hadde egentelig tenkt oss til Bastøbukta, men det var det ikke vind til. Vi hadde sol og varmt vær, men over land ved Åsgårdstrand/Skoppum så det ut som det regnte. Etter hvert dekket skyene for sola, og varmen forsvant. På tilbaketuren klarte vi 4 knop ca 30 grader på sann vind. Det startet på 4,2, men i løpet av ca 10 minutter falt farten til 3,8 knop. Det likte jeg ikke, å begynte å trimme seilene. Det skulle jeg ikke gjort, for det viste seg å være vindstille. Da jeg rørte ved seilene stoppet båten helt, så jeg burde istedet sittet stille og holdt pusten. Startet motoren, og brukte ca 20 minutter til brygga.

Båten må spyles, for saltvannet etter Bastøya rundt-turen har gjort dekket veldig glatt.

Ingen kommentarer: