fredag, august 03, 2007

Første solo-tur 3. august

Tid: Ca 2,5 timer
Vind: S / SV, 3-5m/s

Tok en liten tur alene mens Yeni var på jobb. Det blåste ca 2m/s da jeg reiste hjemmefra, men når båten og jeg var klar for å kaste fortøyningene hadde vinden øket merkbart. Planen var å seile for både storseil og fokk, men jeg valgte å heise bare fokka. Seilte på rom slør/lens til Bastøybukta, og krysset tilbake til Åsgårdstrand.
Til å begynne med blåste det ca 3m/s, og på turen ut toppet jeg på 3,1 knop. Stort sett lå jeg rundt 2,5 knop. Tilbake krysset jeg i ca 4,5-5 knop, men i et godt øyeblikk hold jeg 5,5. vindstyrken var nå ca 5m/s. Falt av til skarp slør for å runde en grønn stake på riktig side, og da toppet jeg på 5,9 knop. Kunne klart mer hvis det var målet, men valgte å seile skarpere - for da skygget ikke seilet for sola. Det gikk fint å krysse for kun fokk, men båten trenger lang tid på å få fart og høyde etter et slag.

Bortsett fra at jeg ikke hadde med meg mat, var det en fin måte å slå ihjel tiden på. Sol, små bølger og lett vind...

Ingen kommentarer: