onsdag, august 15, 2007

Tid: Ca 1 time og 15 minutter
Vind: SSØ, 5-6 m/s
Bølger: ca 2 fot

Store deler av dagen blåste det ca 8-10m/s og opp til ca 12m/s i kastene. Sjekket Moss-havn da vi reiste hjemmefra, og da viste den 8m/s i snitt siste time.

I følge Scanmar sin målestasjon, var vindstyrken i Åsgårdstrand ca 4m/s (6 i kastene), og det kunne stemme med det vi så fra båten. Vi heiste seilene kl 19.50, og krysset østover i ca 6,5 knop (topp på 7,4). Utenfor Slagentangen blåste det noe mer, men båten krenget ikke mer enn ca 30 grader på det meste. Lot den krenge litt for å føle på vinden, men slakket etter på skjøtet så vi ble liggende på 15-20 grader. Seilte på litt forskjellige kurser, men fikk ikke opp farten i forhold til forventet vindstyrke.

Etter å ha tenkt og trimmet litt la jeg merke til at det skummet sjelden på sjøen, så noen 8-10m/s hadde vi hvertfall ikke. Kryssfarten falt etterhvert fra 6,5 til 5,5 knop. Bølge var stort sett ca en til to fot høye, og var passe morsomme å seile i.
Tilbake til Åsgårdstrand sløret vi i ca 6 - 6,5 knop i kastene, men i stille-periodene var vi nede i ca 5,5 knop. Kl. 21.05 var vi tilbake utenfor brygga, og vi tok ned seilene.

Sjekket Moss-havn da vi kom hjem, og da viste den (24t-grafen) snitt på 5-6m/s for den tiden vi var ute.