søndag, august 12, 2007

Singlehanded, søndag 12. august

Hvem: Alene
Tid: Ca 2,3 timer
Vind: N, 0-2 m/s
Bølger: Ingen

Som et ledd i forberedelsene til Hollenderen var jeg ute å trente i dag. Det var nesten helt vindstille. Så stille at vindmålerene til nabobåtene ikke snurret, men flagg som hang høyt opp beveget seg. Ute ved Østenskjær var det en vindflekk, så helt stille var det ikke. Sjekket Værstasjonen til Moss havn før jeg reiste hjemmefra, og det viste 0 til 0,5 m/s. Ute i vindflekken var nok indstyrken opp mot 2 m/s. Mens jeg var utpå sjekket Yeni måleren i Moss havn, og det hadde ligget på 1,8 m/s.

Det var lett tåke, men sikten var ikke dårlig. Slo på lanternene for ordens skyld. Klokka var 18.40 da jeg heiste seilene. Det blåste fra øst, og jeg krysset utover mot Østenskjær. Farten var 3 - 3,3 knop, og den toppet på 3,6 knop utover. Ute ved Østenskjær falt jeg av mot nord og heiste spinnakeren. Sløret i ca 4,7 knop, falt av til lens ca 2,5 knop og jibbet. På ny hals, i retning Åsgårdstrand toppet jeg på 4,9 knop (SOG). Lå lenge på 4,7-4,8, men klarte ikke 5 knop.

Noe som var spesielt morsomt, var at det ikke var tegn til vind i sjøen og jeg kjente nesten ingen bevegelse i lufta da jeg sløret nordover i 4,7 knop. Jeg pakket seilene ca kl. 21.10. Denne gange gikk det også letter og fortere å ta ned spinnakeren. Seiler på rom slør, så storseilet skygger for vinden til spinnakeren. Løsner brasen, og tar tak i midten av underliket, løsner fallet, og stapper spinnakeren i sekken.

Lite vind, men fint å øve i, og jeg fikk også prøvd å jibbe spinnakeren alene.

Ingen kommentarer: