torsdag, august 30, 2007

Singlehanded, onsdag 29. august

Hvem: Alene
Tid: Ca 3 timer
Vind: 1-4m/s
Bølger: 0


Mens jeg gjorde klar båten blåste det ca 2m/s, men da jeg endelig kom utpå i 19-tiden stilnet det helt. Planen var å trene med lensespinnakeren, så jeg ville først krysse opp mot Østenskjær før jeg skulle lense utover i retning Medfjordbåten. Ble liggende å drive i ca 20 minutter, men ved hjelp av et og annet vindpust flyttet båten seg i riktig retning. I 19.20-tiden kom det stabil vind igjen. Ca 1-2 m/s til å begynne med (fra vest), og jeg lenset i 3,2 knop med en topp på 3,6 knop. Da jeg var nord for spissen av Slagentangen var vinden gode ca 2m/s, og skar jeg opp til slør. Klarte 5,3 knop. I samme vindstyrke, med den andre spinnakeren, gjorde båten ca 7 knop. Klokka 20.30 tok jeg spinnakeren ned, og satte kurs mot Åsgårdstrand. Vinden kom nå, som vanlig, rett fra målet. Kryssfarten SOG var lå mellom 2,2 og 3,2 knop, mens VMG varierte mellom 2,7 og -1,5 knop. Jeg vurderte sterkt å ta ned seilene, men var heldigvis litt avventendem for klokka 21.10 blåste det opp til 3-4 m/s. Fikk nydelig kryss i de neste 30 minuttene på mellom 5,5 og 6 knop før jeg var fremme.




Ingen kommentarer: