mandag, juni 11, 2007

Transportetappen inn til Oslo

Paul og jeg møttes i båten torsdag 7. juni kl. 09.30. Det blåste 3-5 m/s, det var solskinn og varmt. Vi forlot gjestehavna like før kl. 10.00, og hadde fin kryss mot Filtvedt. Vi holdt følge med en First 40.7 som skulle samme vei, men vi vet jo ikke om den seilte så godt den kunne. Bak Jeløya løyet det, og bortsett fra en X-35 startet resten av båtene motoren. Paul og jeg drøyet litt, og ett og annet vindpust kjentes som kom fra sør. Vi heiste spinnakeren, men fikk den ikke til å stå. Det var veldig varmt nå, så hver gang vi gjorde en jobb ble vi kokt. Vi startet motoren, vi også. First 40.7-en hadde allerede passert Filtvedt, og var ikke lenger å se.

Mellom Filtvedt og Drøbak forsøkte vi flere ganger å heise spinnakeren. Først kom krusningene i sjøen, så heiste vi spinnakeren - og da ble det helt stille igjen. Har ikke tall på hvor mange ganger vi førsøkte.

Fra Drøbak gikk det kontinuerlig for motor til Nesodden. Her var det en og annen vindflekk, og vi seilte til nord-vest-siden for å ha mulighet til å prøve spinnakeren litt igjen. Vi fikk den opp, men klarte ikke holde den oppe over tid. Den falt ned mange ganger, og vinden kom etterhvert fra alle retninger så vi pakket den sammen igjen.

Kjørte videre for motor til Aker brygge, og var der ca kl. 20.00. Der var det fullt. Det var mulig å ligge longside utenfor bølgebryterne, men med så mye båtbølger som det var der var ikke det noe godt alternativ. Dessuten var vi slitne og ville sove. Vi fant en fin plass på en navnløs øy rett sør for Lindøya. Her lå det en del båter på svai fra før, så vi fulgte opp og la oss på svai vi også. Klokka var nå blitt 22.00. Vi spiste diverse salt mat, som kjeks og potetgull, og varmet etterpå en boks lapskaus. Klokka 23.00 var vi ikke i stand til å være våkna lenger...