mandag, juni 04, 2007

Båtpuss

Tirsdag kveld:
Vi skrapte båten med isskrapene av plast som jeg hadde liggende i bilen, og mesteparten av groen var borte på 5 - 10 minutter. Vi brukte deretter børster og saltvann, og etter ca en times børsting var båten nesten strøken under. Tok hjem puter og gulv for vask.


Onsdag kveld:
Vasket båten med ferskvann og Zalo under dekk, og med Jif over dekk. Det tok et par timers tid, og den ble så fin at den kunne vært sjøsatt igjen. Fikk ikke gjort mer denne kvelden.


Fredag:
Bestilte lift hos AS Utleie i Horten. 18-meter rekkevidde, kommer til mandag. Husker ikke om vi var i båten...


Lørdag:
Var hos Skaane og byttet det hvite bunnstoffet i samme mørkegrå som vi har fra før, lånte forskjellige lyspærer til tricolor-lanterna da vi ikke vet hvilke type som er montert. Det var nå blitt opphodsvær, så vi dro og stoffet båten. To bokser VC17, 750ml, var nok til 2,5 strøk. Stativet til båten dekker noen små områder under vannlinja, så jeg valgte å sparte den tredje boksen til båten henger i krana. Byttet fotblokkene til akterstag-strammer, da kulelageret i den ene av de gamle var knust.



Søndag:
Monterte føttene til rekkestøttene, og så nærmere på det elektriske til lanterna. Hadde glemt noe verktøy, så jeg fikk ikke gjort alt jeg skulle.


Mandag:
Liften kom som avtalt ved 19.30-tiden, og da hadde vi vært i båten ikke mer enn et kvarter. Koblet på ledningene til lanterna og slo på bryteren. Fikk kjapp opplæring i bruk av liften, og vi var i gang. Første gikk turen til de løse vantene. Det viste seg at de var litt slakke, men likevel solid festet så jeg antok at det skal være sånn. Neste stopp; lanterna. Kjørte liften til toppen av masta, og det gikk etter hvert greit. Ikke helt vant med høyder, men noen minutter etter at jeg kom til toppen gikk det greit. Åpnet lanterna, og der viste det seg å bare være dårlig kontakt til pæra. Siden jeg først var der opp, sprayet jeg i lanterna med noe magisk vidundermiddel, tørket og satte en ny pære på plass. Nå så den ut til å fungere som den skulle. Det var hvertfall ikke dårlig kontakt mer. Hadde tenkt å rense masteliket, men nøyde meg med å spraye masse teflonspray inn der som randt ned. Vet ikke om det vil fungere noe særlig. Ferdig. Yeni ble så med en tur opp i liften for å se på utsikten før vi stoppet den.

Ingen kommentarer: