mandag, mai 28, 2007

Pinsehelgen 26. - 28 mai

Lørdag 26. mai
Diverse innkjøp og vedlikehold.
Var hos Skaane Marine og kjøpte nødraketter, drivanker til hesteskobøya, førstehjelpsskrin, webbingstropper til seilet, vinsjfett og blokker til finstrammer for lensetakler. Smurte vinsjene med det nye fettet, og sprayet en slags teflonspray på alle blokkene. Tok med hjem, og vasket all tauverk til lensetakler og akterstag. Planlegger å endre utvekslingen på bakstag, men er ikke helt sikker på hvordan det gjøres best.

Vi lånte med oss rekkestøtte og forskjellige typer rekkestøttefester, for å se hva som passet best på båten. Kommer til å bruke rekkestøtter med ekstra støttebein rundt hele.

Vask av tauet ble ikke helt vellykket, da akterstagstrammer ikke ville sitte i cleaten, men skled ut av seg selv. Forsøkte å file cleaten. Det hjalp litt, men var ikke nok. De (2 stk) ser litt slitne ut, og bør nok byttes. Det var nok såpe igjen i tauet, så den planlagte turen ble det ikke noe av. Tok med tauet hjem igjen for å skylle det ordentelig.

Søndag 27. mai
Vi skal ha båten på land om et par dager, så båten må tilbake til Åsgårdstrand. Det ble meldt frisk bris for neste dag, mandag, så vi valgte å flytte den søndag kveld.

Det blåste ca 5m/s fra nord og regnet. Vi la ut fra Sykehusbrygga kl. 18.30, og krysset oss ut fra Indrehavn. Det tok 45 minutter... Fra staken utenfor Indrehavn (kl. 19.15) til Åsgårdstrand brukte vi 45 minutter, og det er veldig bra. Vi seilte på kurser mellom rom slør og lens. Fra utenfor Indrehavn til Fyllinga holdt vi stort sett 5,5-6,5 knop, men da vi var ved Fyllinga begynte det å båse litt mer, og vi krysset fergeleiet i ca 6,5-7,5 knop. Ved Bastøya toppet vi på 8,5 knop, og farten varierte mellom 7 og 8 knop derfra og hele veien til Åsgårdstrand. Det var kjempegøy - hele turen! Det blåste nok ca 8m/s i kastene nå, og vi jibbet et par ganger underveis. Det gikk veldig bra. Vurderte kuvending, men det ble ikke nødvendig.

I gjestehavna til seilforeningen var det fullt. Det blåse også såpass at jeg ikke klarte å snu båten mot vinden for motor inne i havna, men i revers har den kraft og kontroll - så lenge det ikke bølger så propellen kommer over vann. Kjørte til den neste havna i Åsgårdstrand. Der er det også gjesteplasser, og etter å ha sondert terrenget fant vi en plass vi ville legge båten. Det ble litt krøllete, da vi ikke har mye trening i å legge til på steder uten fast fortøyning. Den plassen vi valgte hadde ei bøye vi måtte feste tauet i akter, og ved første forsøket var det knute på tauet. Neste forsøk så ut til å gå veldig bra, men da var ikke tauet langt nok. Vi hadde ført det gjennom øyet i bøya, og tilbake til båten, så vi måtte gjøre et tredje forsøk. Nå lagde vi ei løkke i øyet på bøya, og denne gangen gikk det bra.
Det som gjorde det litt stress ved tillegging, var at vinden gjorde så godt den kunne for å blåse oss inn i båten ved siden av. Det tar ikke mange sekunder før båten flytter seg med 2 knops fart sideveis, så vi må gjøre allting så fort når det blåser. Når vi hadde fått pakket og ryddet seilene, var klokka blitt 22.15. Det passet bra, for siste buss hjem gikk 22.30 denne kvelden. Hadde vi vært senere ute måtte vi gått hjem, og det er ca 10 km...

Vi hadde hvertfall en fantastisk morsom tur denne kvelden selv om det regnte. Jeg ble etterhvert våt i rumpa, så jeg er blitt litt usikker på hvor vanntette seilklærne mine egentelig er. Det kan hende jeg allerede var våt da jeg tok dem på meg i Horten, men er ikke helt sikker.