tirsdag, mai 22, 2007

Vær: pent
Bølger: 0,5m til 1,5m
Seilføring: Storseil og fokk

Det blåste friskt i kastene, og værstasjonene for hhv. Åsgårdstand og Moss viste 4m/s (7 i kastene) og 11m/s (13 i kastene). Ved Færder var det 15-20m/s. Vi heiste seilene i Indre havn i 17.30-tiden. Vurderte å reve, men lot være. Heldigvis, for dette ble en vanvittig morsom tur! Vi lenset ut fra Indrehavn, og var utenfor sundet kl. 18.00. Vinden kom til å begynne med fra sør, vi seilte på rom slør et stykke ut i fjorden før vi loffet og krysset i retning litt øst for Bastøya. Vi hadde litt problemer på kryssen, og båten stoppet nesten opp av og til. Kan virke som den seiler betydelig skarpere når den krenger 10-15 grader til le, sammenlignet med når den ligger vannrett. Dette gjelder isåfall bare på kryss (tror jeg), men vi fikk ikke testet dette ordentelig på turen. Det gikk liksom litt opp for meg i ettertid. Mange bølgene var rundt metern, noen var nærmere 1,5 og baugen dukket ned i bølgene så vannet fløt på dekket. Denne gangen hadde alle sammen vanntett på seg, så alt var bare gøy.

Da vi var i nærheten av fergeleiet til Bastøfosen falt vi av til rom slør mot øst før vi jibbet, og lenset mot innsiden av Gullholmen - og dette var gøy! Paul satte spristaken på fokka, og vi satte oss så langt bak i båten vi kunne, for nå planet vi! Hekkbølgen var rett under propellen - som er ca 50 - 70 cm bak akterspeilet, og jeg tipper vi holdt ca 10-12 knop. Synd vi ikke hadde på GPS nå... Av og til, selv med all vekt bak i båten, skar baugen inn i bølger, det bremset litt og tykke skumpølser rullet ut fra baugen. Det er krevende å styre når båten planer og seiler fortere enn bølgene, men du verden så gøy!

Vi brukte ikke mange minuttene på å passere Gullholmen - den var bak oss før vi visste ordet av det, og 7 minutter på 7 (kl. 18.53) tok Paul ned spristaken, og vi satte kurs litt sør for inseilinga til Indrehavn. Vi seilte på skarp slør, og vi seilte fort. Antagelig lengre strekk med 7,5+ knop før vi falt av til rom slør mot innseilinga. Nå var klokka 19.23 - dvs. at 6 km på 30 minutter, altså ca 6,5 knop i snitt. Hele turen var totalt ca 16,2 km på 83 minutter; 6,3 knop i snitt!

Det ble noe kryss og tull inn i Indrehavn, men sånt skjer. Først hadde sjekkstaget satt seg fast bak spristaken på bommen, og deretter hadde vi et tilfelle med knute på vinsjen. Når vi hadde knuten, lå båten stille med vind fra siden. Vinden la båten såpass over at sjøen lå 10-15 cm inn på dekk, men det gikk veldig bra og var ikke problem i det hele tatt. Sånt har skjedd før, og kommer til å skje igjen...

Hvem: Yeni og meg
Tid ut - tilbake: Kl. 21.00 - 22.45
Havn: Sykehusbrygga, Horten
Vind: 0-6 m/s fra sør
Vær: pent
Bølger: 0,5m
Seilføring: Storseil og fokk

Erik og Paul ble erstattet med Yeni, og vi skulle seile båten til Åsgårdstrand. Vi la ut ca kl. 21.00, og vinden hadde dreiet mot vest eller nordvest. Vinden kommer fra de fleste kanter langs land...

Vi sløret til Bastøya. Nå brukte vi GPS, og til å begynne med seilte vi i 6,5 - 7 knop med topp på 7,2. Utenfor Fyllinga stilnet det, og vi greide ikke mer enn ca 3 - 4 knop til vi hadde passert leia til Bastøfergen. Da fikk vi noen minutter med 5-6 knop før det stilnet helt, og vi startet motor. Vi kom frem til Åsgårdstrand kl. 22.45 - som beregnet, og Erik hentet oss i bil.