torsdag, mai 24, 2007

Flyttet båten ...igjen. Torsdag 24. mai

Tok bussen til Åsgårdstrand rett etter jobb kl. 20.15, og var i båten ved 21-tiden. Betalte havneavgiften, og heiste seilene ca 21.15. Det hadde blåst en del i dag, men nå var det ganske stille. Brukte fokka, som vanlig, for enkelhets skyld. Vinden var fra SV, og ca 4 m/s, og gradestokken viste 16C før vi reiste hjemmefra. Sola var ikke lenger synlig, men jeg synes det var behagelig temperatur. Yeni syntes det var litt kjølig.

Vi seilte på innsiden av Bastøya, ogrom slør for best mulig fart. Gjorde ca 4 knop, men dønninger fra fjorden gjorde meg litt irritert da vinden ikke var sterknok til å holde seilene i posisjon. Var sliten etter mye jobbing og lange kvelder de siste dagene, og ble følgelig (litt for) lett irritert. Yeni likte heller ikke at seilene slo, så jeg foreslo spristake på forseilet, men Yeni liker fremdeles ikke å styre når vi seiler og er ikke kjent med hvordan spristakensettes.Dette skal vi tørrtrene litt på etterhvert. Fikk likevel etterhvert overtalt henne til å styre så jeg kunne sette denne, og nå kunne hadde vi platt lens og riktig kurs. Farten lå mellom 3 og 5 knop, men som oftest nærmere 3-tallet. Da vi nærmet oss fergeleiet, hadde klokka passert 22, og vi tok nes spristaken. Skulle vi komme hjem til ok tid, måtte vi bruke motor. Nå kjørte Yeni mens jeg pakket seilene, og når vi var ved innseilingen til Indrehavn var det blitt mørkt. Det var litt vrient å finne en stake, men vi visste hvor vi skulle lete så det gikk også bra. Jeg tok med meg en kartong juice, og la meg på dekk og slappet av. Dette var helt klart god avkobling. Motorduren og vind i ansiktet og lysene fra byen (det begynte å båse litt igjen). Jeg holdt på å sovne flere ganger. Vi var tilbake ved Sykehusbrygga,ca kl. 23.15.

Ingen kommentarer: