lørdag, august 08, 2009

Tur til Oscarsborg Festning ...nesten (26. juli)

Hvem: Yeni og meg
Vind: Sønnavind ca 2-8 m/s
Tid seilt: Ca 9 timer

Rom slør i 3-4 knop fra Åsgårdstrand (ca kl 13.30) og omtrent til Son. Fra Son mot Drøbak fikk vi vinden rett i ryggen, og vi fikk enten heise spinnaker eller spri fokka...eller rulle inn fokka og lense for bare storseil. Vi hadde dandert oss så godt til med puter og stæsj i cocpiten at vi valgte å bare rulle inn fokka. En større Jeanneau Odyssey, rundt 36-37 fot slet med å holde følge med oss. Til og med med spridd genoa greide den ikke holde følge, men etter en halvtimes tid eller der omkring, ble fjorden full av båtbølger og vi mista fart. Da klarte den å seile forbi....såvidt. Vi hadde fremdeles bare storseilet oppe :)

I 18-tiden nærmet vi oss Drøbak, men vi fant ut at det var for seint å gå i land. Vi måtte tilbake samme kveld for Yeni skulle på jobbe neste morgen, så vi snudde og satte kursen hjemover. Samtidig blåste det opp. På kryss utover mot Filtvet passerte vi en Bavaria 35 Cruiser. Vet ikke hvilken modell det var, men med de enkle rulleseilene klarte den ikke holde følge med oss hverken på høyde eller fart. Vi seilte fletta av den.

Vinden tok seg opp, og for å få en behagligere seilas valgte vi å reve. Revingen gikk ikke helt på skinner denne gangen, og jeg regnet med at inne vi var ferdige hadde den 35-fots Bavariaen passert oss for lengst. Det hadde den likevel ikke. Den hadde rullet inn begge seilene, men den gikk nå fortere for motor rett mot vinden enn vi klarte å seile på kryss. Ved området Filtvet/Son var det som vanlig korte og (relativt-) høye bølger, og vi stampet avsted i 3,5 til 4 knop mens den håndholdte vindmåleren viste ca 9,5 m/s relativ vind. Da vi omsider nærmet oss Hortenskrakken roet vinden seg og vi tok ut revet igjen. For fulle seil og ca 4,5 knop på skarp kryss til vi skal krysse fergeleden til bastøfergene. For å unngå tvil og unødvendige situasjoner så seilte vi østover mot Moss til begge fergene hadde passert, og deretter krysset vi leden. Trodde vi. Fergene etterlater seg et slags vakum, og vinden kommer enten fra alle kanter eller er helt fraværende. Da fergene krysset blåste det ca 4 m/s, men vi ble liggende noen minutter i leden før vinden kom tilbake. Neste gang kommer jeg til å være frekkere. Det er alltid mindre vind i fergeleden enn i området rundt, men aller verst er det rett etter at fergene har passert. Dette skaper en situasjon hvor det blir et "på liv og død" å komme seg over leden før fergene passerer.

Jeg vet utifra artikler i lokalavisa at småbåter og spesielt seilbåter ofte er i veien for fergene. Løsningen er å bygge bro eller tunnel fra Horten til Moss.

Da viden kom tilbake i fergeleden satte vi kursen mot Bastøleden, og holdt oss på samme halser hele veien til Åsgårdstrand. Det begynte å mørkne, og vi seilte med tente lanterner. Vi var fremme ca kl. 22.30.

Ingen kommentarer: