lørdag, juli 18, 2009

Hvasser (15. - 17. juli)

Hadde tenkt oss en tur til Stavern, men i meste laget med vind den 14. juli så ble reisen utsatt til neste dag. I det vi heiste seilene på onsdag blåste det opp noe mer enn meldt, og den håndholdte vindmåleren viste over 9 m/s relativ vind, og vi krysset i ca 4,5 knop med to rev i storseilet.

Vinden kom som vanlig rett i mot fra vår destinasjon. Vi krysset fra Åsgårdstrand i retning Bolerne, og etterhvert som vi nærmet oss roet vinden seg. Vi valgte å seilte østsiden i fri vind, og da vi hadde slått utover fikk vi et glimt av Eriks nye båt; en Contrast 33. De var visst på vei til Bolerne, men vi ville seile til vi kom til nye trakter denne kvelden. På vestsiden av Oslofjorden har vi ikke tidligere vært lengre syd enn Fuglehuk/Hollenderbåen, men nå nærment vi oss Tjøme og vi hadde ingen anelse om hvor de fine plassene var. Bortsett fra Verdens Ende, da, men siden vi har vært der flere ganger tidligere med bil var ikke dette et et alternativ denne gangen. Det var også meldt sterk vind fra syd på kvelden (18-tiden), så vi hadde ønske om å finne en rolig plass innen da.

Like syd for Fuglehuk (vi vart utenfor Leistein) stilnet vinden helt, og vi kjørte videre for motor. Vi fant en liten fjord på kartet, og kjørte dit for å finne en plass å være. Vi kjørte øst for Ildverket og inn Vasskalvsundet. Fortsatte så syd til ankringsmerket i kartet (9 meter) syd av Brøtsø. Dette så ut som en stille å rolig plass innerst i fjorden, men det er utrolig hvor feil det er mulig å ta. Her var det mer trafikk enn inn og ut av Strømstad gjestehavn, og nesten all trafikken (med få unntak) gikk i 30 til 50 knop. Fra soloppgang til midnatt, med og uten lanterner i mørket. Det virket som beboerne lagde masse trafikk gor å bli kvitt oss, men båtene kom fra innerst i fjorden hvor vi ikke kunne se noen større brygge...og boligene langs vannkanten på Hvasser hadde sine egne brygger og de var svært hensynsfulle. Ikke mye trafikk derfra, og det lille som var var ingen ting å klage på. Det var kajakker, seilbrett og seiljoller i fjorden, men motorbåtene (10-noenogtjue fot) passerte gjerne få meter unna i 30+ knop uten å vise noe som helst hensyn eller aktsomhet. Og sånn gikk no dagen.

Det var veldig fint her. Verdt å se, men det kan ikke anbefales å ligge til land her. Det kan heller frarådes, og bør bare være et alternativ i nøden. Vi lå til land på en liten holme avmerket på kartet som ankerplass, men alle fortøyningsstolpene var kuttet av. Husker ikke prod. dato på kartet vårt, men kan jo hende det er modent for utskifting.

Vi lå på plassen hele torsdag. Litt kald vind, men solskinn og varmt i le. Brukte dagen til å slakke litt på vantene til masta. De er for stramme, og det reduserer trimbarheten på kryss. Slakket et par runder på strekkfisken og justerte noen klosser i masteåpningen på dekk. Fikk større prebend og mindre lyder fra ledninger/tau inni masta, noe som har vært et sjenerende problem i sommer. Er litt usikker på om det var det beste for storseilet, da det ikke stod like fint i lite vind, men det kan hende fallet var for stramt etter forholdene. Må forske litt mer på dette.

Fredag våknet jeg tidlig, og vi pusset tenna og dro derfra før lokalbefolkningen våknet. Det blåste fra nord, og det var nok bevegelse i lufta til å krysse i ca 1,5 knop. Silding fra vannet langs skroget på båten, noen fugler, blå himmel og sol som varmet. Vi var på vei hjem. Klokka var ca 08.00. Utenfor fjorden økte vinden til omtrentlig 3 m/s. Det var ca 1m høye dønninger fra gårsdagen og som vanlig blåste det motvind. Vi seilte ut til Hollenderbåen før vi slo nordover. Øst for Bolerne stilnet vinden, og vi kjørte motor og spiste lunsj mens vi ventet på vinddreiningen. Etter 15-20 minutters køring kom sønnavinden. Vi stoppet motor og heiste spinnaker. Først seilte vi platt lens, men det var ikke helt bra for seila. Dønninger og lite vind var dårlig kombinasjon, så valgte istedet å skjære noe, og med kurs mot moss økte farten fra 3-4 knop til ca 5,5, knop. På høyde med Slagen jibbet vi og seilte spinnaker til vi var ved brygga på Slagen. Med noe enklere seliføring benyttet vi tiden inn mot Åsgårdstrand til å pakke på. Vi var fremme ca kl. 13.15, 15 minutter senere enn ventet.

Etter 5 timer i sola kom solbrenten, men ikke så ille. I begynnelsen var vinden kald og vi hadde på oss varme bukser og jakker. I 11-tiden begynte det å bli varmt. Skikkelig varmt.

Det blir helt sikkert fler turer til Tjøme-traktene, men plassen vi var denne gangen er det lite trolig vi reiser til igjen. Vi savnet Fredagshølet. Der var det stille rolig, og ingen unødvendig trafikk.