tirsdag, juli 14, 2009

Helg i Strømstad, natt i Fredagshølet (11. - 13. juli)

Været var ikke på vår side, men vi kunne ikke fortsette å vente på godværet. Det var bare å reise. Uansett.
Det var skyet og NV ca 3-4 m/s da vi forlot Åsgårdstrand. Lenset på bare storseilet til vi kom utenfor Slagen. Holdt 3-4 knop, så det tok sin tid, men utenfor Slagen heiste vi spinnakeren og hold 7-8 knop mot øst-siden av Bolerne. Vinden dreide mot sør mens vi seilte, og ved Bolerne hadde vi vinden rett fra siden. Vinden avtok og vi valgte å ta ned spinnakeren. Det viste seg at vi fortsatt kunne seilt med spinnaker, men den var ikke pent pakket så vi lot den ligge. Da vi befant oss på nordsiden av Hvaler ble det vindstille. Vi ventet på vinddreining, og den kom. Nå ble det kryss videre og vi så et kraftig regnvær komme mot oss. Sikten ble dårligere så vi holdt oss nær land og vurderte fortløpende om vi skulle seile til en havn, men da vi passerte Sauholmen som vi lå ved ifjor klarnet været og sikten ble god igjen. Det ble også vindstille, så vi startet motoren. Etter å ha kjørt bortimot et par timer kom vinden tilbake (3-4 m/s). Heiste seilene igjen og med stikk i skjøtet krysset vi mot Strømstad i 6,5 knop.

Vi ankom Strømstad ca kl 21 og i havna var det fullt, men vi har lært at dedt alltid er plass til en til. Mat: Strømstadburger. Første natta (natt til lørdag) hadde vi to båter mellom oss og brygga, men neste dag skulle begge innenfor reise.
Den mellomste båten forsvant mens vi gikk tur i byen. Vi møtte på skipperen på båten som lå foran oss og vi fikk vite at den mellomste båten ikke hadde fortøyd båten vår godt da han dro og en fortøyning hadde løsnet, men han (båten foran) hadde fisket båten inn og fortøyd den igjen. Alt gikk bra, ingen skade skjedd. Det er nok ikke lett å fortøye en båt samtidig som man forlater havna, men det er lov å be om hjelp.

Vi var egentelig en runde for å se etter nytt seiltøy til meg. Det jeg har tåler ikke engang regnvær, og jeg blir gjennom våt etter kort tid. Fryser ikke selv om jeg blir våt - har lært effekten av ullundertøy så jeg holder varmen. Kjedelig med gjennomvåte klær likevel. Tenkte å putte penger i Musto BR1 jakke og bukse, men har ombestemt meg og skal heller skrape sammen penger så jeg kan kjøpe BR2. Jeg liker jo å seile hele året så jeg tror det kan være lurt å kjøpe litt kraftigere tøy.

Da vi kom tilbake til båten var den neste båten innenfor klar til å dra, og vi slapp den ut mellom oss og trakk Kosmix inntil brygga. Like etterpå kom en svensk seilbåt på leting etter plass, og siden det var fullt så innviterte vi den utenpå oss. Den var noe større enn vår båt, så vi la på ekstra fortøyninger. Kjøpte også et nytt tau med gummiledd, da flere at tauene vi har begynner å bli gamle. Stoler ikke helt på de lenger, men vi legger stor sett doble fortøyninger.
Med gummidempere på fortøyningene merket vi ikke stort til at vi hadde en større båt på utsiden, og både den og oss fortøyde for storm så tror ikke engang Color Line hadde klart å rive oss løs av brygga...

Fikset endel småting på båten i løpet av dagen, men bare med utstyr som allered var ombord. Yeni leste bok...

Søndag var det fint vær men truende skyer. Vi kikket litt i kartet og havneguiden, og ble enige om å seile til Fredagshølet. Utenfor strømstad kom et skikkelig regnskyll. Jeg satt i shorts og ble gjennomvåt. Heller ikke nå var det kaldt i regnet, men etterpå da det ble opphold ble det kaldt og jeg tok på seildressen. Turen til Fredagshølet gikk overraskende fort. Kanskje fordi det blåste 8-10m/, men jeg trodde vi var ca halvveis dag vi var fremme. Vi tok først feil av innseilinga, og seilte derfor omvei for å komme frem. Det gjorde ikke noe. Hadde god tid. Det var mange fine plasser å ligge der. Vi fant en som ikke var helt i le, men heller ikke veldig utsatt. Valgte plassen fordi vi så ferdige øyer å fortøye i og lett å komme i land. Her var det stille og rolig, og ikke så mange båter som vi hade ventet. Var forberedt på at det kom til å være fullt, og at vi måtte finne en plass et annet sted.

Speilegg og makaroni til middag, og det ble knock out. Sov til kvelden, og da våknet vi... Vinden hadde roet seg så jeg benyttet muligheten til å pakke spinnakeren på nytt.

Sov lenge neste morgen og startet dagen med flere kopper kaffe. Byttet noen utslitte strikker som holder blokkene til spinnakerskjøtet.

Vi forlot Fredagshullet i 13:30-tiden, det blåste ca 4-5m/s og byttet mellom slør og rom slør innaskjærs til vi var tvers av Åsgårdstrand (vet ikke i farta navnet på øyene vi seilte mellom). Hadde god fart, og lå den første timen ofte mellom 6,5 og 7,5 knop. Etterhvert avtok vinden noe, og bak oss kom mørke truende skyer. Nesten helt svart. Da vi satte kurs mot Åsgårdstrand begynte det å pøsregne, vinden avtok til at den ikke klarte å holde seilene i posisjon i bølgene. 3-4 knop og to for bølger blir mye slitasje på seilene så vi pakket dem og startet motoren. Vi må ha hatt medstrøm, for båten gjorde 6-6,5 knop for motot på overfarten. Søkkåvt igjen - men ikke kalde. Det var igrunn deilig å være ute i regnet. Yeni har bra seiltøy, så hun blir ikke gjennomvåt.

Vi ankom Åsgårdstrand ca kl 17.30, og mens vi pakker ut av båten slutter det å regne og sola kommer frem igjen.