søndag, juli 05, 2009

Innviet sommerferien (3. juli)




I dag fikk jeg sommerferie, og denne dagen var også Madonna var ventet hjem til Åsgårdstrand etter sin deltakelse i ARC. Forventet hjemkomst var ca kl 1800. Hadde selvfølgelig bestemt meg for å begynne ferien med en seiltur, og hvorfor ikke kombinere den med å møte Madonna? Heiste seilene ca kl 17.30 og satte kursen i retning Bolerne. Staret med fulle seil, men inn så fort at jeg måtte reve. Jeg var alene og hadde derfor ikke nok vekt på ripa. Revingen, selv om det oppstod et problem, gikk veldig fort og greit. Begynner å få dreisen på det nå.
Rullet inn forseilet, løsnet skjøte til storseilet så bommen fikk leve sitt eget liv og slapp fallet. Båten ble da liggende i rom med vinden fra siden. Veldig greit. Forstrammet litt på uthalet til det nye revet, og hektet på revekroken ved masta. Tilbake til cocpit for å stramme uthalet helt, men det gikk ikke. Revelina sitter fast i noe inni bommen og lar seg ikke stramme. Jeg måtte legge inn 2. rev i stedet, og det gikk greit. Utenfor Slagentangen blåste den mer og på kryssen hadde det nok ikke gått noe fortere med bare et rev inne, men på tilbaketuren kunne jeg tenkt meg litt mer power.

Forsøkte å filme litt underveis, men en ting er sikkert: Det gir ikke bedre fart å leke med kameret. På rom slør mista jeg et par knop hver gang jeg filmet... Tilbaketuren toppet på 8,2 knop, men jeg hadde lengre strekk hvor jeg holdt mellom 7,5, og 8 knop. Noen ganger stoppet det nesten helt, og farten var nede i ca 4 knop. Det var moro å seile i 8 knop igjen. Rundt 8 knop så kjentes det som båten våknet. Da løfter baugen og blir mer retningsstabil.


Det blåste vel omtrent 6-8m/s, ca 1/2-meter høye bølger, det var solskinn og skikkelig varmt. Fikk meg noen dusjer, men det gjorde bare godt.

Distanse: 7,77nm
Snittfart: 5,4 knop
Maksfart: 8,2 knop
Tid seilt: 1:26

2 kommentarer:

Torstein , Jane og Igor sa...

8 knop jøsses , da parkerer du jo meg også :-)

Unknown sa...

GJør nok ikke dét, -din båt kan jo ikke seile saktere enn 8 knop ;-)