søndag, juni 28, 2009

Spinnakertrening (27. juni)

Mannskap: Alene
Vind: Nordlig ca 0-3 m/s
Tid seilt: Ca 1t 30 min (?)

Heiste spinnaker i vindstilla utenfor Åsgårdstrand. Har fått tak i nytt lettvindsskjøte som ble brukt som bras på denne turen, men et nytt problem ble oppdaget på slutten av turen. Når vinden økte til 2-3 m/s klarte ikke cleaten å holde det gamle skjøtet. Det gamle er 3mm, og når jeg fikk tenkt meg om så er det ikke en helt ny oppdagelse. Brasen som nå er 4mm satt godt så de kan nok ikke være mindre enn 4mm. For å minske vekten på skjøte ble nedhalblokkene erstattet med ringer. Kunne kanskje hatt et sett i plast, men valgte metall for sikkerhetsskyld. Kjøpte 15mm så de også skal passe til de kraftige skjøtene. Det beste hadde vært å ha to sett, men det blir så mye å bytte på.

Bortsett fra at skjøte glipper så fungerte det fint. Spinnakeren stod så fort det ble litt bevegelse i lufta, og jeg hadde en fin slør ut forbi Småskjær. Kunne ikke seile langt, for jeg skulle hente Yeni på jobben. Begynte på en fin kryss tilbake, men måtte starte motor og pakke seilene underveis for å ikke komme altfor seint. Ble et kvarter forsinket, men det er ikke lett å berege tiden på sjøen når en prøver å seile så lenge som mulig.

Fin tur, men ble ganske solbrent...

Ingen kommentarer: