søndag, juni 07, 2009

Søndagstur (7. juni)

...eller rettere sagt: Problemtur.

Heiste seilene i Åsgårdstrand 11.30, men det stod ikke fint da det kom opp. Akterliket var så stramt at det krøllet seg. Jeg så ikke med en gang hva som var årsaken, og heiste og tok ned seilet 3-4 ganger før jeg oppdaget liklina i masteliket hadde hengt seg opp. Ned igjen med seilet, og løsne liklina....og opp igjen med det. Jeg var alene i båten og det blåste 5-6 m/s sør-øst så det var ikke lett å heise seilet, men det gjelder å ikke gi opp selv om det er hektisk.

Klokka var blitt 12.00, og endelig stod seilet fint. Bortsett fra liklina i akterliket som jeg på et tidspunkt hadde løsnet på så det blafret mellom 2. og 3. spile nedenfra, men dette fikk jeg ikke gjort noe med nå. Sløret ut forbi sydenden av Bastøya, og lenset deretter nordover. Det blåste omkring 5 m/s så jeg fikk ikke den helt store farten, men toppet på 7,8 knop hvis jeg husker rett.

Tok en kuvending på nordsiden av Bastøya og sløret jevnt i 7 knop vestover mot Bastøysundet. Her var det som å seile rett inn i en vindtunnel. Flatet ut storseilet, men ettersom jeg ikkee kunne la vinden få tak i det måtte jeg reve. Rulla inn fokka og stramma revelina bak på bommen før jeg hekta på revekroken. Det var mye lettere enn å gjøre operasjonen i motsatt rekkefølge...

Med et rev i stor seilet fikk jeg stablet båten på beina igjen, og jeg kjørte både skjøte og løygang aktivt på kryssen mot Åsgårdstrand. Sjøen var helt hvit, og normalt hadde jeg tatt ut et rev til, men man skal jo ha litt trening også. Farta lå rundt 4,8 - 5,2 knop på kryss med lusa pekende opp og 5,5 knop med lusa i 45 grader opp. Kunne nok seilt skarpere, men det var bra nok. Hadde en kartong juice liggende i båten, og den tråkka jeg selvfølgelig på da jeg revet seilene. Den måtte jeg begynne å lekke.

Seilte omtrent bare på fokka, men tightet inn storseilet mellom rossene. Ca kl. 14.00 var jeg utenfor Åsgårdstrand brygge. Sjøen var fremdeles hvit, så jeg bestemte meg for å legge båten på gjestebrygga når jeg kom inn. Har uansett avtale med seilforeningen om at den skal ligge der denne uka, for de skal grave dypere båtplasser i området jeg normalt skal ha båten.

Innen jeg hadde fått surret seilet og hengt ut fenderne hadde jeg drevet noe hundre meter, men med en gang jeg kom inn til brygga så løyet det. Sjøen var ikke lenger hvit, og det ulte ikke i mastene. Etter at det løyet snudde vinden ca 180 grader, og kom fra vest, nordvest. Solgangsbrisen kom tidlig i dag.

Da jeg skulle legge til var det duket for flere problemer. Noe forvirret etter turen så satte jeg motoren i framovergir da jeg skulle bakke for å bremse farta, men heldigvis kom det en seiler fra Moss og hjalp til. Jeg kasta tauet til han, men foten hadde satt seg fast i tauet så jeg holdt på å stå i spagaten mellom båt og brygge... Det ordnet seg greit likevel.

Det var både en opplevelsesrik og lærerik tur, og jeg overrasket meg selv med å seile for et rev i den vinden. Måleren i Moss Havn toppet på 11,2 m/s (liten kuling) da jeg var utpå, men den måleren lå også litt i le ettersom vinden kom fra sør-øst.

Dårlig med bilder da kamera har førtidspensjonert seg...

Ingen kommentarer: