lørdag, august 08, 2009

Spinnakertrening (8. august)

Hvem: Alene
Vind: Sønnavind ca 0-4 m/s
Tid seilt: 2t 17min
Snittfart: 4,1 knop
Maksfart: 6,4 knop


Skarp slør over til Østfold for å seile spinnaker tilbake. Slo der, og seilte sørover i påvente av at en cruisebåt skulle passere. Heiste spinnakeren, og like etter hørte jeg et dunk, men kunne ikke se noe galt. Litt dårlig trim på storseilet, men fikk ikke gjort noe med det. ...Da så jeg det: Kicken hadde løsnet fra mastefoten. Det var lite vind, og spinnakeren stod fint. Sjekket om bolten var der, og jeg fant den. Etter å ha justert rortrykket gikk jeg ned etter verktøykassa, fant frem en låsering og forsøkte å sette rodkicken på igjen. Ikke lett. Måtte tilbake i cocpit og stramme kick først. Da gikk den i spor, og jeg fikk på bolt og låsering. Morsomt! Fikset alene med spinnakeren oppe.

Etterhvert som jeg nærmet meg Bastøya avtok vinden, og det ble etterhvert helt stille. Da pakket jeg seilene og startet motor...


Østfold i horisonten



Venter på at cruiebåten skal passere



Finn en feil!



Rodkicken, ja.



Solnedgang



Vindstille...

Ingen kommentarer: