onsdag, august 26, 2009

Tirsdagsregatta, Åsgårdstrand (25. august)

Hvem: Torstein, Øystein og meg
Vind: ca 0-2 m/s
Tid seilt: Ca 41 min
Snittfart: ?
Maksfart: ca 5,4 knop
Antall båter: Ca 10?
Resultat: Oops!


Banen
Åsgårdstrand- og Horten Seilforening seilte sammen. Starten var i Horten.
Start v. seilerhavna Horten, runde rød bøye nær land sør for Fosen, runde grønn stake ved Bastøya N. og tilbake til seilerhavna.


Starten
I starten kunne vi knapt vært mer uheldige. Vi var ikke kjent med startsignalene og vi plasserte oss i le for flere større båter. Vi fikk ikke vind, og vi var sist eller nest sist over startlinja ca ett minutt etter de andre. Vi kom oss likevel raskt ut i fri vind, men det holdt ikke. Vi visste dessuten ikke nøyaktig hvor rundingsmerket var, og måtte bare følge etter de andre båtene. Vi var fremdeles sist eller nest sist da vi rundet merke, og det var langt frem til neste båt. Vi heiste spinnaker på skarp slør, og økte farta fra underkant av tre knop til godt over 5. På strekket mot grønn stake passerte vi to båter som seilte uten spinnaker.

Spinnaker ned ved runding skjærte seg helt. Ingen ting gikk som det skulle, men etter å ha sovet på det kan det hende jeg har svaret: Jeg har vel aldri tatt spinnaker ned på slør før, bare på lens, og metoden jeg brukte passet ikke spesielt godt til anledningen. Spinnaker ned på slør må vi trene hardt på. Den ble hengende delvis feil vei, og noe spinnakerduk falt i sjøen. Ikke traff jeg sekken heller, så spinnakeren lå i et virrvarr inni båten.

Båten vi hadde passert tok innpå oss, men vi klarte på omtrent sekundet å unngå å bli forbiseilt på vei mot mållinja.

Vi fikk ikke god fart på båten denne gangen, men det var også første gang vi seilte sammen i Kosmix. Det meste av tapt tid/plassering skyldes nok dårlige rutiner og ingen plantagt oppgavefordeling ombord, mens noe av tapt plassering kan skyldes at vi seiler med fokk, mens de andre båtene bruker genua. Tidligere erfaringer sier at genua er +1 knop i lite vind.

Selv om det var lite vind hadde vi noen hektiske opplevelser og en teambyggende og lærerik tur. Vi lærte at vi har mye å lære... :-)

1 kommentar:

Torstein , Jane og Igor sa...

Det var en fin opplevelse å seile kosmix for først gang , jeg har nok mer erfaring fra større båter og det var mye nytt å lære siden båten reagerte såpass kontant på de minste endringer i trim osv , jeg tenker her i ettertid at med så lite vind som det var så var det i realiteten dødfødt å stille så underrigget som vi gjorde ,hadde vi hatt en lett genoa i full størrelse så hadde vi hengt mer med , hadde vi vært våken i starten og sett at det faktisk var bluepeter som ble heist ved signalet så hadde vi kunnet posisjonert oss lenger opp på linja og sluppet å ligge i "død" sone og dermed ikke komme avgårde.
Den glippen med spinnakernedtak tror jeg ikke hemmet oss alverdens.
Men NESTE GANG :)