søndag, september 13, 2009

Tirsdagsregatta, Åsgårdstrand (9. september)

Hvem: Viggo Vea og meg
Vind: ca 9-12 m/s
Tid seilt: Ca 2 timer
Snittfart: ?
Maksfart: 9,0 knop
Antall båter: 6-7
Resultat: Tja...


Banen
Åsgårdstrand, s av småskjær, grønn stake s for Bastøya, s av Østenskjær, n av to grønne staker nv av Bastøya og tilbake til Åsgårdstrand.


Pre start
Møtte Viggo i Åsgårdstrand. Han insisterte på å sykle fra Horten. Vi gikk ombord og Viggo gjorde seg kjent med båten. Byttet ut lettvindsskjøtene til spinnaker og gjorde ellers båten klar. Torsteing og Øystein kom ikke i dag, så det ble bare Viggo om meg. Hadde vært kjekt med mer mannskap i såppass mye vind. Vi fikk tilbud om å stile som mannskap på en annen båt og vi vurderte om vi skulle seile med den i stedet, men valget falt på Kosmix.

For meg var det naturlig å reve, men da Viggo ønsket prøve med fulle seil gikk jeg med på det. Kunne jo alltids reve etterpå hvis det ble ukontrollerbart. Til min overraskelse så gikk det veldig bra da Viggo hadde alle rutiner i kroppen, og etter et par minutter hadde vi fin trim på båten. Først på skarp slør og deretter på kryss. Viggo flatet ut seilene og båten (jeg?) fant balansen.

Vi lenset tilbake til start, og noen sekunder etter at vi var kommet på riktig side av startstreken gikk startsinalet. Vi fikk litt plunder med trimmen i starten, og vi måtte slå en ekstra omgang for å runde småskjær. 7-8 knop på slør mot grønn stake s for Bastøya. Ikke noe super fart i forhold til vinden, men det var jo litt humpete...

Fra grønn stake og kurs mot Østenskjær hadde vi bølgene i ryggen, og i nedoverbakke toppet vi på 9 knop. Har ikke hatt de helt store hastighetene i sommer, så det var gøy å plane igjen -selv om det bare varte et og annet øyeblikk.

Platt lens i Bastøysundet. Spente nerver og bekymret for ufrivillig broach, men det gikk bra. Det ble en ekstra jibb før runding da vi hørte noen plystre. Snudde oss og NOR 3092 pekte på en annen stake som også skulle rundes. Jaja...vi kom oss rundt.

Kryssing tilbake til Åsgårdstrand, men nå valgte vi å reve. Det ble endel risting og belastning i riggen et eller annet sted i regattaen, men jeg husker ikke nøyaktig hvor. Hvertfall oppdaget vi på kyssen at en taulås som holder løygangen hadde løsnet. Med litt godvilje holdt den tilbake til mål. Vi ble fraseilt av Siv's SF36, men Viggo visste råd, og ved en taktisk manøver kom vi likevel foran den over målstreken. Det var en tøff kryss og vindmåleren toppet på 12,2 m/s. I kastene gikk båten sidelengs, men det hjalp når båten kom opp i fart. Når den først kom opp i ca 5 knop ble den mer retningsstabil.

Angående taulåsen som løsnet har jeg vært i båten i ettertid å sett på den. Det var ikke skruen som hadde løsnet, men kulelageret er knust. Vi hadde også problemer med rev 1 - at tauene inni bommen hadde tvinnet seg. Dette skal være rettet nå. Håper jeg.

Dette var en lærerik og spennende regatta, Viggo!

Ingen kommentarer: