torsdag, oktober 15, 2009

Herlig transportetappe (11. oktober)

Flyttet båten fra Åsgårdstrand til Horten Båtsenter på søndag. Det blåste ca 5m/s østlig på Åsgårdstrand-siden av Bastøya, men vinden dreide nord på Horten-siden.

Da jeg kom til Åsgårdstrand så det ut til å bli en regnfull tur, men det stoppet å regne innen jeg hadde fått av fortøyningene. Det var mildt i været. Det virket hvertfall sånn, men kanskje var jeg godt kledd. Heiste seil og sløret i 6-7 knop gjennom Bastøysundet. Da jeg krysset fergeleia var det som vanlig mindre vind, men ca 5 knop båtfart holdt til å passere fergeleiet uten å være i veien for fosen (Bastøferga). Vinden dreide så mer nor, og det styrket seg noe.

Tvistet seilene og hadde litt overpower nederst. Det funket veldig fint. Her lenge ventet på å teste dette. Tidligere har jeg først flatet ut storseilet på kryss. Mulig kursen ikke kan bli like skarp med tvist, men det holdt i massevis på denne turen. Jeg brukte også tvist på sløren i Bastøysundet. Det var ikke nok vind til å plane, men til tider jevne 7 knop med topp på 7,2 var jeg fornøyd med etter forholdene. På kryssen holdt jeg (dvs. båten...) ca 6,4 knop.

Mot sundet inn til Indre havn ble det rom slør, og jeg jibbet like utenfor. Det var nok bølger på turen til at sjøsprøyt traff meg i ansiktet, men i Indre havn var sjøen stille. Det blåste jevnt, men litt mindre her inne. Fikk likevel skarp slør, 6,5 knop og kurs direkte mot Horten Båtsenter. Det fristet ikke å gå i land nå og det fristet enda mindre å ta båten på land, men skal jeg få gjort unna noe oppussing hjemme i løpet av vinteren kan ikke båten stå på vannet.

Etter mye fram og tilbake ble jeg geleidet til en ledig plass av Geir (sjefen der), og han hjalp med fortøyning.

Vet ikke hvor lang tid jeg brukte, men et sted mellom 1,5 og 2 timer.

Ingen kommentarer: