lørdag, oktober 21, 2006

Seiltur fredag 20. oktober

I går, fredag...sjekket værmeldingen, og den sa at det ville bli regn både lørdag og søndag. Fredag var eneste tørre sjanse for en tur på sjøen. Skyndte meg hjem fra jobb i fire-tiden, og ca klokka fem var vi i båten. Forlot havne, og heiste Genua og storseil. Kursen var møt Bastø. Det var ubetydlige bølger. Vi bestemte sammen at vi skulle seile rundt Bastø. Øya er mye større i virkeligheten enn på kartet, men det var vi jo klar over...

Vinden kom til å begynne med fra øst, antar ca 3-4m/s, og vi la kursen langs vestsiden av Bastøya. Vi har ikke seilt der før, så det morsomt å se Bastøy fra litt annen vinkel. På sydenden av øye er det litt grumsete farvann, og det ligger to små øyer sørvest for øya som vi måtte seile vestenom. Dette ville ta lengre tid enn planlagt så vi valgte istedet å snu, og satte kursen hjemover. Fordi vi til nå hadde vært i le for vinden, mistet vi masse fart og tid.

Vi burde studert kartet bedre i forveien, og valg en kurs lengre ute i fjorden. Dette ville kollidert med ønske om å se mer av øya, men det ville nok ikke vært andre muligheter om vi skulle rukket rundt.

På hjemturen begynte det å blåse opp litt, kanskje 5-6m/s, bølgene var vel no omkring halvmetern og båten fikk fin helning på kan tenke meg ca 20 grader og det gikk radig fort og stødig. Vinden hadde også dreien litt nå, så den kom fra nord-øst. Vi hadde et slag mot styrbord utenfor havneanlegget til horten seilforening, og deretter holdt vi kursen helt til nordenden av Bastø. kryss til babord, og håpet vi var langt nok ute til at vi kunne holde kursen hele veien hjem.

Det begynte å mørkne, og desverre har vi for tiden ikke lanterner ombord. Ikke så ille denne kvelden egentelig, da vi var omtrent eneste båten utpå bortsett fra bastøfergene og en fisker i jolle. Det ble fort mørkt, og vi måtte imdlertid krysse kursen til bastøgergene for å komme hjem. Det var litt spennede hvordan vi ville klare det, når vi er nesten usynlige i sjøen. -Men vi hadde god fart, Fosen (bastøferga) lå til kai og spiste biler. Vi satset og holdt så god fart vi kunne. Det gikk veldig bra, men hele situasjonen burde vært unngått. Det er ikke bra, men vi hadde ikk enoe valg.Vi kunne nok holdt kursen vår helt hjem, men vi kom litt i nærmeste laget av piren bak gamle Norsk Stål, så vi slo. Jeg føler ikke at vi har erfaring nok til å passere denne i mørket med margin på 10, maks 20 meter. Det blåste jo bra, og jeg kan ha beregnet feil i mørket... Vi slo, og hold kurs mot øst-nordøst i kanskje 3-4-5 minutter. Det var nok før vi slo igjen. vi skulle jo bare utenom piren. Utenfor innkjøringa til brygga vår tok vi ned seilene. Det var mørkt og masse vind. Vi startet motoren, og Yeni styrte så godt hun kunne mot vinden. Det var vanskelig i mørket, så vi trenger mer trening på dette. Bl.a. må jeg lære meg alle tauene så godt at jeg vet hvilket tau som gjør hva i blinde. Må finne en huskeregel på dette. Denne gangen hadde jeg tatt med lommelykt. Heldigvis tenkte jeg før vi dro at vi kanskje kunne få bruk for den.

Det kan være litt av et sirkus å få ned seilene i mørket samtidig som det blåser og gynger. Vi fikk lagt til i bryggeanlegget og pakket seilene, og klokka var blitt åtte. Vi begynner å få ide minste litt erfaring med nattseilas også.