mandag, oktober 30, 2006

Logg fredag 27. oktober

På formiddagen fulgte jeg godt med på værmeldingen. Eneste endringen som ble vist, var en oppjustering fra 9 til 10m/s kl. 2000 i Horten og fra 10 til 11 m/s på Mossesiden. Vind: Nordøstlig liten kuling. Gikk fra jobben kl. 1300, og Yeni og jeg var i båten ca 1410. Litt senere enn planlagt da vi tok en prat med Øywind i butikken (Horten Marine Senter) først.

I båten: Vi la fokka klar på dekk, og gjorde klar 2-revet storseil. Rett utenfor havna heiste vi storseilet, og seilte nordover langs land til vi kom til Vollane strand. Der snudde vi, og fikk samtidig føle litt på vindens styrke denne dagen. Skulle slakket på storseilet først. Vet egentelig ikke hvorfor jeg ikke gjorde det (nestegang er jeg mer oppmerksom og forberdt!) - det ble en ubehagelig sving, men ok. Båten lå nå med vinden, slakket ut storseilet og lenset i retning Moss. Det gikk unna! Hekkbølgen fra båten var mellom 0,5 og 1 meter fra akterspeilet. Bølgene ble relativt store. Hvertfall i forhold til den korte strekka de hadde å bygge seg opp på, og vi opplevde én surf. Det var ekstra gøy! Problemet nå, var å finne en måte å stoppe båten på, og jeg så ikke anne løsning enn å gå i ly for vinden bak Bastøya. Loffet litt mot sør, og siktet mot Bastøy fyr. Mistet litt fart på dette, men det fikk bare være. Forstod ikke hvor for det faktisk gikk da, men turen tok ca 10-12 minutter til vi rundet fyret! Strekningen var 2,5 nautiske mil.

I le for vinden tok vi ned seilet, og her var vi litt uheldige. Et par fester løsnet i masteliket, og jeg jeg var sikker på at jeg ikke hadde verktøy til å fikse dett ombord - noe som det i ettertid viste seg at jeg hadde.

Vi startet motor og forsøkte å kjøre tilbake til Horten for denne, men vi beveget oss ikke. Bare stampet, og propellen var stadig over vannet. Vi snudde, og la oss i le igjen. Vurderte å gå til land for å vente til neste dag, men vi ville prøve en gang til. Denne gangen på sydsiden av Bastøya. Heiste fokk og stoppet motoren. Da vi rundet sydenden fikk vinden tak igjen såpass at vi ikke kunne seile med for stramt seil, men ved noe slakk i seilet slo det så kraftig at jeg fryktet det skulle revne. Jeg ba Yeni stramme seilet, men et eller annet skjedde. Vet ikke hvorfor, men jeg klarer ikke sikkert huske hva. Jeg tror vi var uheldige og fikk så stor slakk i fokka at den dro med seg tauet fra lo side. Fokka slo og blafret med lyd som gjorde vondt å høre på. Jeg gikk på dekk for å få tak i tauet igjen, men både fokka og tauet oppførte seg så vilt at det var umulig å få tak i. Jeg valgte å ta ned seilet, og det gikk bra. Fikk festet det til dekk.

Startet motoren igjen, og satte kursen mot Åsgårdstrand. Viste seg at båten ikke kan kjøre rett mot bølgene for motor, så vi måtte hele tiden gå 45 grader på. Også uten seil var det bra vindfang i båten, og vi dreiv mot noen holmer mellom fyret(lysmast/husker ikke helt) syd for Bastøya og Slagentangen, så vi snudde 90 grader og kjørte mot fyret/lysmasta. Det var ikke vasnkelig å komme på kurs igjen, men etter at vi snudde kom vi ikke framover - bare sidelengs i ca 30 minutter. Tida var inne til å snu igjen, og kursen var igjen mot Åsgårdstrand. Nå gikk det bedre. Vi flyttet oss framover, og etterhvert som vi nærmet oss kom vi mer i le for de verste kastene. Nær Åsgårdstrand havn gikk jeg frem for å rydde opp i seilrotet. Tauene til fokka var omgjort til en halv meter med knuter, og fokka hadde surret seg fast i pulpiten. Knutene gikk greit å få opp. Det viste seg å være én knute som var blitt knytt kanskje fem ganger...

Fokka kom opp på nytt, og vi seilte i behagelig fart langsland i retning Horten. Vinden fikk akkurat passse tak i båten nå - til vi kom til bassenget utenfor Horten gjestehavn. Her var det ikke lenger noe som bremset vindkastene, og jeg måtte hele tiden lese vinden. Det virket som de kraftige kastene var høyere opp enn den generelle vinden, for først beveget vindexen seg, så kom kastet og deretter krusningene i sjøen. Hver gang jeg så vindexen bevege seg mot vest måtte jeg loffe for å holde båte nogenlunde oppe. Det gikk veldig bra etter hvert; nok en nyttig erfaring. Vi kom fram til havna vår klokka 1800 som planlagt, pakket sammen seilene og takket båten for turen.

Edit: Jeg har fått tilsendt vindmålinger fra Met.no som viser vindstyrken målt ved 27500-Færder og 29950-Svenner fyr denne dag...


Færder:
27500 kl 14:...10,6m/s
27500 kl 15:...11,8m/s
27500 kl 16:...13,2m/s
27500 kl 17:...12,2m/s
27500 kl 18:...11,7m/s
27500 kl 19:.....9,8m/s

Svenner:
29950 kl 14:.....8,7m/s
29950 kl 15:...11,0m/s
29950 kl 16:...10,3m/s
29950 kl 17:...11,1m/s
29950 kl 18:.....7,3m/s
29950 kl 19:.....9,1m/s

Ingen kommentarer: