tirsdag, oktober 17, 2006

Mastelære for X-79

(Kopi av epost fra tidligere eier av båten)


Jeg kan anbefale deg å kjøpe boken "Seil og riggtrim", tror
det er en som heter Dedekam (eller noe sånt) som har skrevet den. Det er en utrolig tørr bok, men den tar for seg prinsippene rundt trimming av seil og mast. Boken er veldig konkret og har fine tegninger. Hvis du tar deg tid til å lese den, litt om gangen, så lærer du mye. Du får sikkert kjøpt den hos Skaane.

Litt mastelære: Det fins i utgangspunktet to typer master.
1. Mastheadrigg
2. Brøkdelsrigg

1. Mastheadrigg: Forstaget går helt opp i toppen av masten og møter akterstaget. Storseilet på disse båtene er gjerne små, mens genoaen er stor og er "motoren" under seil. Mastheadrigger har gjerne et babystag som sitter et stykke opp på masten og går ned på dekk foran masten. Dette staget skal hindre "pumping" i mye vind. Pumping vil si at masten beveger seg i lengderetningen fra innfestingen til toppen (den bøyer seg og retter seg ut, bøyer seg og retter seg ut etc). Dette fører til dårligere seilegenskaper og kan forårsake at masten knekker. Babystag eller lensetakler forhindrer slik pumping. Noen mastheadriggeiere monterer lensetakler som de bruker i mye vind nettopp for å forhindre mastebrudd/pumping.

2. Brøkdelsrigg. X-79 har brøkdelsrigg. Det vil si at forstaget går en viss brøkdel opp på masten, vanligvis er det 7/8 deler, derfor sier mange syvåttendedelsrigg. På disse båtene er storseilet selve "motoren", mens genoaen er mye mindre. På grunn av alle kreftene i riggen, må disse båtene ha lensetakler og checkstag. På nyere båter har man kuttet ut lensetaklene og satt på vinklede salinger. Dette fungerer greit på master som er stive. Masten på X-79 er ikke stiv, så vinklede salinger ville ikke fungert opptimalt på denne båten. På større båter med lensetakler så sitter checkstaget fast i lensetaklene, slik at når du strammer lensetaklene, så strammer du også checkstaget. Checkstaget sitter fast i masten lenger ned enn lensetaklene. Når mange snakker om lensetakler, så tenker de også på checkstagene, derfor kan det fort bli litt forvirring om hva som faktisk menes. I klassereglene til X-79 så er det av en eller annen grunn ikke lov å ha checkstagene festet i lensetaklene, så derfor kommer de aller fleste (alle?) X-79 med løse checkstag som ofte er festet i genoaskinnen på dekk. Hvis checkstaget er festet i lensetaklene, så vil den være i veien når du rever og du må fortsette å stramme/løsne lensetaklene når du skal slå. Siden checkstagene ikke sitter i lensetaklene, så kan du slå uten å tenke på lensetaklene, vel å merke hvis du har TO rev i storseilet. Har du bare et rev, så må du stramme/løsne lensetaklene. Det som er viktig å tenke på når du har to rev i storseilet er at du har gjort om masten til en mastheadrigg. Som jeg skrev over, så har mastheadriggen et babystag som skal hindre pumping i mye vind. X-79 har ikke babystag, så det er stor fare for pumping. Dette kan du løse enkelt ved å bruke checkstaget. Checkstaget vil da virke som en lensetakkel og hindre pumping. Begge kan godt være stramme, men pass på at de ikke står for nærme masten. I veldig mye vind så bør de flyttes bakover og strammes som bare f....... Akterstaget har ikke så mye å si, men det bør ikke være helt løst da det vil forsterke eventuell pumping. Stramming av akterstaget har ingen ting å si for seiltrimming når du har revet. Derimot må du stramme lensetaklene masse, og de vil da fungere som "akterstag". Viktig for deg å vite at lensetaklene er flyttet inn mot midten av båten da dette har noe å si for kreftene som virker på masten. Normalt sitter lensetaklene ut på siden av båten og man får en kraftkomponent på tvers av fartsretningen, som du ikke har på din båt. Hva som er best strides de lærde om. Når det gjelder trimming av et revet storseil, så kan du IKKE bruke cunningham eller bomuthal. Disse tauen ligger jo under mange meter med seil...... Skal du trimme et revet storseil, så må du bruke revelinen, fallet, storseilskjøtet og storseilløygangen.

Håper dette forklarer noe. Trimming av mast er komplisert og det fins
like mange meninger som det fins seilere!!!

Hilsen Hilde

Ingen kommentarer: