søndag, oktober 22, 2006

Seilas 22. oktober

Vi hadde regnet med at denne dagen skulle regne bort, men i 12-tiden tordnet det, så det måtte være et høytrykk på vei inn. Det var meldt opphold i morgen, så kanskje værmeldinga tok feil, og at det skulle bli opphold i dag? Vi ble enige om å vente til klokka ett for å se hvordan været utviklet seg, og ca 12.30 begynte det å lysne i sør og klokka 13 var det opphold. Det var omtrent vindstille, men DMI Ocean Forecast meldte laber bris fra ca klokka 14. Da vi kom til båten begynte det å regne litt igjen, og vi satt oss inn for å se an været. Vi kom til å tenke på at nå var en fin situasjon for å ta med katten, og se hvordan hun ville finne seg til rette i båten. Jeg kjørte hjem og henta katten, og slapp henne så løs i båten så hun kunne snuse litt. Det var tydligvis veldig spennede, men for en innekatt var det nok også ganske skummelt. Ca 13.30 stoppet regnet igjen, og det klarnet opp. Sola skinte og det ble kjempefint vær. Vinden hadde fremdeles ikke våknet, men vi fikk nå kjøre en tur for motor. Vi kjørte nordover. Ganske nøyaktig klokka 14 begynte sjøen å kruse seg. Vi heiste seilene. Storseil og fokk. Vinden kom fra sør-sørøst, så vi krysset i retning Gullholmen. Det var forresten flere seilbåter ute i dag. Da vi nærmet oss Gullholmen ble bølgene større. Vi trodde først de kom fra cruiseskipene og bastøfergene som trafikkerer her, men det viste seg å være dønninger fra Skagerak. Der har det blåst ganske kraftig i dag, og det er denne vinden som kom inn i fjorden nå. Vindstyrken var nok nå omkring 3-4 m/s og stigende. Vi slo mot sør/Bastøya fra Gullholmen, og et kvarter senere var nok vindstyrken 6-7m/s. Tipper vi gjorte rundt 5 knop. Dønningene var omlag 8-10 meter lange, men de nådde nok ikke fullt metern i høyde. Nå var det herlig - skikkelig hengekøyefølelse. Da vi nærmet oss Bastøya kom vi litt i le for dønningene, og vi fant fram kameraet. Bildene vises nedenfor. Her har vi bra vind, men lite bølger. Skulle gjerne seilt lengre, men klokka var om trent 17, så vi måtte vende hjemover. Vi trenkte ikke slå, men bare falt av til vi fikk vinden i ryggen. Nå virket vinden veldig svak fordi vi kom litt i le av Bastøya. Likevel gjorde vi nok ca 3-4 knop på rom slør. Forsøk på slør ga merkbart bedre fart, kanskje 4-5 knop, men rom slør, eller kurs 330 var dit vi skulle. Vi holdt kursen helt til innkjøringa, dreide bi og tok ned seilene. I dagslys uten bølger var det nå lett å ta ned seilene.

Det er ganske stor fartsforskjell på fokk og genua. Fokka er mye lettere å både heise og ta ned, men genuaen gir hvertfall en knop ekstra - kanskje mer.

Det var en gøyal tur, og vi seilte så sjøen innimellom kom over ripa. Ved å slakke på storseilet rettet båten seg litt, men den beholdt farten. Det er altså ikke noe å tjene på å ligge så skrått, men det er gøy!