fredag, april 27, 2007

På sjøen fredag 27. april

Skyndte meg hjem fra joben i dag for å ut å seile. Før jeg gikk fra jobben, sjekket jeg været: Vindmåleren i Moss brygge viste 3-4m/s, men den i Åsgårdstrand viste 0m/s. Sjekket der etter værmeldingen hos Aftenposten, TV2(Storm) og dagbladet, og der stod det ca 3m/s.

Ikke mye vind, men nok til en hyggelig tur. På veien hjem fra jobb, går jeg forbi Indre havn i Horten, og der var det helt blikkstikke. Merket heller ikke noe til vinden på veien hjem, men antok at det var fordi vinden kom fra nordvest.

Vi skulle bli ganske mange i båen i dag. Jeg hadde avtalt møte med Erik og sønnen Paul, og Yeni hadde avtalt med nevøen Philip (10 år). Yeni, Philip og jeg var i Åsgårdstrand ca kl. 17.00, og begynte å gjøre klar båten. Det var veldig stille, men samtidig tegn til vind. Nok vind til ikke å avlyse turen. Da Erik og Paul kom, ca 17.30, var den lille vinden borte, og sjøen var speilblank. Vi håpet det skulle være mer vind lenger ute, så vi la ut. Vi kjørte utover i noen få minutter før vi heiste seilene, og når det var gjort ble vi liggende å drive. Til å begynne med var vi usikre på om båten gikk forover eller bakover. Det var ikke nok vind til å fylle seila, så Erik og Paul satt i le så i det minste bommen ville stå i le. Dette var første turen med checkstagene festet i lensetaklene akter, og det var ikke vanskelig å skjønne at det var ubehagelig å sitte i le... Vi drev framover i ca 0,8 - 0,9 knop, men det er usikkert om farten kom pga. vind eller strøm. Etter ca 30 minutter var det tegn til krusninger i sjøen, og farten økte til 1,2 knop. Vi fant ut at det var bedre ting å gjøre på en fredag ettermiddag med 18 grader i skyggen, solskinn og blå himmel, enn å ligge å drive. Hvertfall for en 10 år gammel gutt. Vi som tror vi er voksne koste oss med kaffe som Erik hadde med. Erik vet hva vi trenger på sjøen... Paul tok ned seilene, jeg startet motoren, og Philip tok roret. Første kjørte han litt i retning Østenskjær, før han la kursen tilbake til havna. Vi var inne igjen ca kl. 18.30.

Vi trodde vi måtte flytte oss fra den lånte plassen idag pga. sjøsetting av båtene i Åsgårdstrand Seilforening, og flyttet til Seilforeningens gjestebrygge som en ny midlertidig plass. Snakket litt med bryggesjefen, og det var greit at vi lå der til i morgen. Ble også fortalt at sjøsettingen av båtene i Åsgårdstrand er utsatt til mandag, så vi kan vel bruke den andre bryggeplassen t.o.m. søndag.

Det er bra at det er solskinn og varmt, men det kunne godt blåst 3-4 m/s siden jeg har seilbåt.

Ingen kommentarer: