tirsdag, juli 27, 2010

27/7 Trening

Bastøya rundt, babord runding. Vind fra en eller annen nordlig retning. Har ventet litt for lenge med å skrive dette i loggen.

Ca 12 nm, snittfart 4,1 knop, maksfart 6,1 knop.

Lite vind. Toppet på ca 4 m/s, men nok til å trene på slag.
Synes selv at slagene begynner å bli effektive.
Til forskjell fra tidligere sesonger så svinger jeg sakte.

* Stiller meg foran storseilskjøte.
* Rydder evt tau hvis jeg ikke har gjort det før.
* Flytter vinsjhåndtak.
* Forstrammer ny hals på forseil.
* Forstrammer ny lensetakkel.
* Svinger rorkulten ca 10 grader.
* Løsner gammel lensetakkel.
* Lar båten drive gjennom vindøyet mens jeg løsner le skjøte.
* Setter forseilet på ny hals.
* Strammer ny lensetakkel.
* Setter meg og evt. finstrammer lensetakkel.

Dette går uten stress, og har brukt denne måten i aleneseiling i ca 9-10m/s relativ vind. Går veldig greit. Faktisk så greit at jeg ikke tenker på at lensetaklene er en ekstra oppgave. De tar bare sekunder å løsne og sette på nytt.

Grunnen til at jeg forstrammer forseilet før et slag er fordi når seilet blafrer kan det trekke skjøte ut av genoablokkene, og da må jeg på dekk og fange seilet igjen. Det vil jeg helst slippe. I tillegg går det fortere å stramme inn på skjøtet etter slaget. Det er bonus :)

Ingen kommentarer: