onsdag, juli 21, 2010

21/7 Trening

Planlagt rute: Runde Hollenderbåen, eller Mefjordbåen og Bastøya. Avhengig av vindforholdene ute i fjorden.

Nesten til Hollendern...
Heiste seilene i 18-tiden, og da blåste det godt. Relativ vind passerte 9m/s og vurderte å reve og runde Bastøya, men jeg valgte likevel å kjøre på så lenge jeg ikke mistet kontrollen. Og det gikk bra. Det har blåst mer før...

Setter kursen mot Holenderbåen
Det gikk ikke mange minuttene så løyent det, og etterpå varierte det mellom ca 3 og 5 m/s til jeg kom sånn ca til rett ut for sydspissen av Rauer. Fremdeles et godt stykke til Hollenderbåen, men nok var nok.

Lens. Nesten ikke fart, og spinnakeren står....så vidt av og til. Det stilner helt, og jeg starter motor. Da jeg er omtrent rett ut for Ringshaugbukta kommer det noe vind igjen, og jeg heier spinnaker på nytt. Velger å skjære for å få litt fart, og det funker. Litt flaks kan man ha, og vinden veksler om sør og øst så jeg kom fint klar av Slagen. Det mørkner og det blåser en lett vind. Antar farten til ca 5 knop. GPS-en gikk tom for strøm etter 10 nautiske, og da var jeg ikke halvveis engang.
I 11.30-tiden tar jeg ned seilene ved Åsgårdstrand. Glemte kameraet - ingen bilder.

***
Har lagt ut en liten film fra 13/7. Finnes her.

Ingen kommentarer: