lørdag, juli 17, 2010

17/7 Treningstur

Distanse ca 18,8 nm (nei, ikke nanometer)
Seil tid ca 3,5 timer (?)
Snittfart 5,1 knop
Maksfart 8,3 knop


Seilte spinnaker i ca en time fra Åsg. til like nordøst for innseilinga til Indre Havn i Horten. Holdt ca 6-7 knop mot Horten, og jeg måtte ta ned spinnakeren pga. Bastøfergene. 2 ferger krysset rett framfor meg. Dette ble en på på minnelse på hvor dumt det er å seile bak fergene. Det ble vindstille. De 6-7m/s som blåste meg avgårde be borte. Det kom litt vind fra alle kanter, og jeg lå og dreiv i et par-tre minutter før vinden fikk stabilisert seg.
Så kom vinden...og knopene. Ca 2-3 kvarter med store deler av tiden over 7 knop, og med top på 8,3 knop. Jeg ble nødt til å sette spinnakeren litt feigt. Vinden svingte mellom ca 100 og 150 grader så jeg jeg trimmet for 100. For sterk vind til å justere brasen med en hånd (den andre hånda holdt rorkulten).

Klokka var blitt 18.45, og det var på tide å seile sørover igjen. Holdt til å begynne med ca 4,5 knop på kryssen. Vinden økte på: 7...8...9 m/s (relativ), men jeg fikk ikke mer fart før jeg slo og da var jeg på høyde med ved Gullholmen. Neste kurs ble mot Bastøyfyret, men nå gjorde jeg ofte over 5 knop. Valgte å seile øst for Bastøya. Vurderte å runde Mefjordbåen, men fristelsen til en skarp slør mot Åsgårdstrand ble for stor. Mellom 6 og 7 knop og noen minibroacher. Mrsmt!

Lot kameraet bli igjen hjemme for å fokusere på seilingen.

Ingen kommentarer: