onsdag, mai 20, 2009

Sjøsatt!

Endelig står båten på sjøen igjen. Den ble sjøsatt i går, tirsdag. Denne gangen brukte vi Gustavsen Kran Og Transport. Like etter at jeg fikk tilslag fra Gustavsen ringte Freddy fra Askjer Transport og fortalte at han hadde ledig tid. Det var Freddy som tok opp båten i fjor og vi ønsket å bruke han nå også, men det hastet å få ut båten så Gustavsen trakk det lengste strået. Gustavsen gjorde imidlertid en glimrende jobb så det er heller ikke noen i veien for for å bruke han neste gang.

Vi fikk ikke fortøydbåten da vi skulle sette på masta, men fikk lirket den på plass ganske kjapt likevel. Festet masta noe provisorisk og fikk på motoren. Motoren startet på ca 5 drag - veldig bra. Båten ble satt ut i motorbåthavna (søndre basseng) og på vei ut grunnstøtte jeg. Fikk kastet en lasso på brygga og trakk meg løs. Det var en stein der, -kjørte utenom den og videre til nordre basseng. Da jeg skulle inn i båsen vår grunnstøtte jeg igjen, så båten ble fortøyd i gjestehavna.

Mast og bom er på plass og fall og opphal er trukket ferdig. Storseilfallet kom heldigvis i den nye spinlock-avlasteren. Den gamle easyblock'en var så tung å låse at jeg fryktet den var brukt opp, men litt 5-56 gjorde susen. Nå gjenstår å sette på kick, få på seila og finne en løsning på cunninghamen. Da er vi seilklare.

Ingen kommentarer: