tirsdag, mai 26, 2009

HH Skagen race - oppsummering

Vi hadde en fantastisk tur til Skagen! Det er den morsomste regattaen jeg har vært med på, -den er t.o.m. morsommere enn Hollender'n som har vært min referanse til nå!
Hvordan regattaen gikk kan leses på bloggen til båten jeg seilte. Der er det også bilder fra turen: HH Skagen race, First 40.7, Erika


Våte klær
Gjorde meg en del erfaringer når det gjelder klær og temperaturer, og én ting e rhvertfall sikkert: Ronstan-seildressen egner seg ikke til å sidde fremst på ripa under våt havseilas. Det er det flere grunner til; bl.a. så er den for lav i halsen, det kommer vann inn i buksa når beina er under vann (må ha noeprenstropper eller noe sånt), det kommer vann inn i jakka når det flommer over dekket ...og den er heller ikke vanntett mot vannsprut. Nå begynner seildressen å bli noen år og i tillegg har den vært vasket et par ganger, men på hjemturen merket jeg at det blåste kaldt mellom sømmene i buksa og med klam stillongs under ble det kalde striper. Jakka er fremdeles vindtett, men den er litt stor så den er ikke spesielt taktisk å ha på.

Jeg hadde ullundertøy på så selv om jeg ble gjennomvåt på turen ned holdt jeg varmen i flere timer. Det ble bare kaldt et lite øyeblikk hver gang jeg fikk en dusj, men ikke plagsomt. Var gjennomvåt i to timer før det ble kjølig, og etter tre gjennomvåte timer måtte jeg gå inn.

Støvlene, Sailboot, er jeg kjempefornøyd med. Selv om de var fulle av vann ble de aldri kalde. Hadde to par ullsokker på, og var varm på beina hele tiden.

Hodeplagg var lue og fleece hals/finlandshette og det funket ok, men kunne vært bedre. Lua ble slapp i strikken og fleecehalsen var ikke helt vindtett. Det er en del belastning på klærne på sånne turer. Strikk, duppeditter i glidelåser o.l. blir bare revet av i forsøk på å stramme mer, mer, mer.

Hadde med et sett neoprenhansker. De funker veldig bra, men også disse blir kalde etterhvert. Kalde hansker er likevel varmere enn å være uten hansker. Burde hatt med flere par hansker av samme type - helst tre eller fire par.


Hvordan det var å sitte fremst på ripa
Vått. Det er mye vann der. I noen bølger, når båten stupte inn i de, så satt jeg med vann til knærne og samtidig kom vannspruten fra beina hele veien opp til ansiktet. Det flommet også en del vann over dekk. Etterhvert som jeg ble sliten så la jeg meg med ryggen mot hyttetaket. Når det da flommet ble jakka fylt med vann på innsiden, og når jeg rettet opp ryggen for å tømme ut vannet så rant den ned i buksa. Den som sitter fremst blir først våt...
Dette høres kanskje vått ut, og det var det - men det var også fantastisk morsomt! Forsøkte å henge over rekkevaieren for å sove, men fikk hver gang jeg lukket øynene kom en ny dusj i ansiktet. Ble så vant til det etterhvert at jeg bare dreit i det. Det var bare sånn det var.


Hvordan det var inne i båten
Da jeg frøs mer enn jeg holdt ut ute gikk jeg inn, og da ble jeg litt kvalm. Jeg har aldri vært sjøsyk før, så dette var en ny erfaring. Jeg fant heldigvis fort et triks som fikk kvalmen bort, og det var å stå/sitte med ryggen mot lo (eller gå ut igjen). Trolig var det kombinasjonen; trøtt, våt og frossen som lokket fram kvalmen, for det er eneste gang jeg har følt meg kvalm i båt.

Det ble endel knall og fall inni båten på natta. Et tilfelle var da jeg forsøkte å sitte ved kartbordet i lo, men i ei bølge mistet jeg grepet og falt til byssa i le. Slo meg ikke, for båten var jo full av seilsekker. Det var bare å karre seg til lo igjen.


Neste dag da vinden løyet og sola kom fram ble stor kontrast til ei våt og kald natt. Fikk etterhvert på meg tørre klær, og kunne glede meg over nattens prøvelse.

Vi kom i mål blant den beste 3-delen på resultatlista, og er kjempefornøyd med innsats og plassering.

2 kommentarer:

Torstein , Jane og Igor sa...

Men i alla dager var du sjøsyk , det skulle du jo sagt så hadde du fått deg en dose med ingefær av sykepleieren ombord :-)
Takk for god jobb som mannskap under en fantastisk tur

Unknown sa...

Hehe! Vet ikke om jeg var sjøsyk, men jeg antar det. Det var sånn karusellkvalme, men det varte i knappe 3 minutter så jeg bryr meg ikke noe om det. -Det måtte bare noteres i kalendern :-)
Takk tilbake for en fantastisk tur, og du gjorde en knallbra jobb selv!