tirsdag, juli 22, 2008

Spinnakertrening, tirsdag 22. juli

Hvem: Meg
Distanse:
Snittfart:
Tid: ca 2 timer
Maksfart: 4,2 knop
Vind: S 0-2 m/s
Bølgehøyde: ca 0 fot

Var en tur for å trene spinnaker i liten vind. I cocpit på båten fant jeg kameraet som jeg ikke visste jeg hadde mistet...og til forskjell fra i går så virket det i dag.

Heiste storseil og spinnaker utenfor brygga i Åsgårdstrand og holdt ca 2,5 knop ut mot Østenskjær. Der ble det vindstille, og spinnakeren ble et slips. Lå og dreiv, og benyttet tiden til å bytte et tau til cunningham. Vinden kom tilbake, og når spinnakeren sto igjen jibbet jeg og seilte tilbake, men kom ikke høyt nok til å få kurs mot brygga. Det ble vindstille på nytt, og det begynte å mørkne. Pakket spinnakeren, og slo på lanterna - men det virket (selvfølgelig) ikke. Skal måle litt og finne ut av det...

Nå kom det litt vind igjen, så jeg heiste fokka. Seilte så skarpt det gikk, og klarte 2,5 knop. Så ble det stille igjen, men nå tok jeg ned seilene og startet motoren. Satte på "autopiloten" og pakket seilene på turen mot brygga. Der ventet Yeni som hadde syklet til Åsgårdstrand etter jobben.

Bilder kommer.

Ingen kommentarer: