mandag, juli 07, 2008

Blokker, men ingen rekkestøtter...

Harken 40 carbo-blokkene til kicken ble sendt til Horten Båtsenter. Jeg kunne plukke dem opp der, og det gikk veldig greit. Disse snurret mye lettere enn den forrige (midlertidige) løsningen enda utvekslingen. Utvekslinen på kicken nå er 11:1 (? skal legge ut bilde så noen kan regne på det), og det er lett å trekke rodkicken sammen - hvertfall uten belastning. Vi må (bør. hvertfall...) korte vaieren på rodkicken med ca 20cm, da blokkene går i bunn og vi trenger en pose rundt rodkicken og kickstrap, for når storseilskjøte er strammet kan blokksystemet henge seg fast i vinsjavlasterne.

Hos Horten Båtsenter fikk vi også med oss en trippel Spinlock vinsjavlaster/clucth, en med omtrentlig betegnelse XAS06. Det er litt arbeid å bytte avlaster, så jeg håper jeg slipper å gjøre det i 12 grader C og laber bris...

Rekkestøttene vi bestilte fra Hjertmans er fremdeles ikke kommet. Enten ligger i de fremdels i tollen, eller de er borte på posten. I morgen, dvs. senere i dag, skal jeg ringe å sjekke. Nå er det snart tre uker siden de ble sendt fra Hjertmans. Ikke et vondt ord om Hjertmans - de sendte varene med en gang.

Venter nå på time hos Elvstrøm i Vallø for å bytte forstaget på båten. Etterhvert som båten blir overhalt, frister det også stadig mer å seile. -Men så lenge rekkestøtter og sikkerhetsline ikke er montert er jeg skeptisk til å seile alene. Det blir aleneseilas, for Yeni har sommerjobb de fleste dager.

Ingen kommentarer: