søndag, juli 27, 2008

Ferieturen 24-27 juli

4 dager med lite vind og mye sol.

Etappe 1: Åsgårdstrand - Sandvika (Garntangen v. Rauer)
Null vind ved avreise, så vi går for motor. Vi bestemmer oss for å ta en titt i Engelsviken. Fartsgrensa fra moloen er godt merket med tre (3) knop, men likevel kommer en idiot i en 36 fots Scand i plan inn i havneområdet og senker farten ca to meter fra oss. Vi snur båten vekk fra bølgene, og hører det skramler og raser inne i båten. Samtlige båter som lå fortøyd der inne fikk nok ristet seg litt. Engelsviken var forresten en kjip plass i skyggen, så vi snur og putrer ut igjen. Fortsetter litt lenger sør til neste vik i området merket på kartet som Sandvika. Her var det stille, rolig og koselig. Grillet kveldsmat på land og gikk en liten tur. La oss tidlig for vi skulle stå opp tidlig neste dag.

Etappe 2: Sandvika - Strømstad
Begynte med spinnaker fra Sandvika, men vinden avtok fort og snart var vi nede i et par knop. Siden Erik og Tore ventet på oss i Strømstad var det ned med seil og på med motor. Noen timer senere begynte det å blåse igjen, og vi seilte fin kryss den siste halvtimen til vi var i Strømstad. Traff Erik og Tore som på brygga, og rakk såvidt å si hei før de skule videre. Vi la oss tilrette og gikk en tur i byen. Kveldsmaten ble Strømstadburger, som er blant de bedre burgerne som er å oppdrive. Sjappa ligger ved fiskebrygga.

Etappe 3: Strømstad - Saueholmen
Skulle egentelig til Stavern, og det er kurs 2-7-0 fra Strømstad. Det var lite vind, og GPS-en viste ca 4 knop. Etter flere timers seiling var vi...tilbake i Strømstad. Avbrøt dermed Stavern-turen, og kjørte for motor langs land til Hvaler. Det ble skumring, og vi fant en koselig plass på Saueholmen ved Vesterøy. Grillet, og etterpå gikk vi tur. Det er ikke uten grunn at plassen heter Saueholmen; det er nemlig sauer her. De holdt seg såpass langt unna båten at de faktisk var vanskelig å finne. Det er veldig fint her, men i vika vi lå er det grunt. Vi måtte flytte dreggen en gang, for båten slo nedi. Når vi fikk lagt oss til rette var det ikke mer å bekymre seg for. Om morgenen neste dag fikk vi besøk av de som eier sauene. De skulle ha en fest for 30 personer. De fortalte hvor badeplassen var, og vi gikk for å bade. Vannet var for kaldt for oss, så vi gikk tilbake til båten. Nå begynte det å bli folksomt, men for oss var det på tide å seile videre til Åsgårdstrand.

Etappe 4: Saueholmen - Åsgårdstrand
Vi heiste seilene og krysset i ca 4 knop. Det var lite vind og den dreide fort fra nordlig til sørlig. Et par timer etter avreise hadde vi heist spinnakeren, men nå når vinden kom fra sør/sørøst avtok den. Vi seilte saktere og saktere, og til slutt hang spinnakeren som et slips. Ned med seilene og på med motor. Da vi var i ferd med å krysset fjorden i området ved Bolerne, blir vi innhentet av en Princess i 25-30 knop med kollisjonskurs. Den ser oss når det er ca 50 meter igjen, og svinger brått få meter foran oss. Vi holt på å krysse fjorden, og var ca halvveis. Vi var eneste båten så langt ute, -likevel klarer den å holde kurs rett mot oss. Som om den gjorde det med vilje. Idiot nr. 2: Legger båten i plan og lar være å holde utkikk.

Det blir motor helt til Åsgårdstrand. Fire dager og tre netter. Nesten ingen vind, men masse sol. Selv om det ble lite seiling var det en fin tur.