torsdag, juli 03, 2008

Da var rodkicken montert, 2. juli

Det gikk greiere enn forventet å montere rodkicken, da jeg kunne bruke eksisterende mastebeslag. Bytte av bombeslag var det som tok lengs tid, da skruene hadde eiret fast så skrutrekkeren ble bøyd. Nytt beslag er hvertfall på plass.

Kjøpte rodkicken i fjor høst rett før det ble kaldt, og derfor ble den ikke montert med en gang. Deretter ble båten skadet i stormen, og etter at vi fikk båten tilbake forventet jeg at det var mer arbeid å montere den, så den har fått ligge i fred hjemme til nå. Demontering og montering/tilpasning har tatt totalt ca 3-4 timer.

Rodkicken er en Seldén rodkick 10 med gassfjær. Husker ikke i farta om den er 800 eller 1200N, men med utvekslingen vi har på kicken nå er den ikke tung å stramme i vindstille. Har ikke seilt med rodkicken enda. Har bestilt Harken 40 karbon feleblokker hos Hovdan til kicken som skal erstatte nåværende. Tauet (6mm) går litt tungt i blokkene vi har nå, så de er nok i minste laget.

Det var ålreit å få på rodkicken. Bommen står høyt i cocpit i hvilebosisjon, så det er full ståhøyde under den. Det blir også letter å reve seilene under seilas, da vi har et revekroker som seilet skal tres på. Sist jeg seilte alene og måtte reve, lot jeg bommen hvile på rekkewiren. Funket det også, men veldig klønete. Brukte vel tre forsøk på å heise seilet før jeg fikk kroken til å sitte. Det er dessuten en noe dramatisk måte å reve på hvis det er andre enn meg i båten.

Bilder skal tas snart.

Ingen kommentarer: