fredag, juli 27, 2007

Strømstad 24-26 juli

Forlot Åsgårdstrand ca kl. 20.00 tirsdag 24. Det var meldt nordlig svak vind, så håpet var en spinnakertur. Vi heiste spinnakeren med en gang, og til å begynne med hadde vi en fin kurs. Vinden dreide etterhvert, og vi klarte ikke passere slagentangen. Krysset for bare storseilet et stykke utover i fjorden for å få riktig kurs, men vinden dreide mot Ø-SØ. Innså at vi like godt kunne rydde vekk spinnakeren. Heise fokka i stedet, og noen minutter senere dreide vinden NØ igjen, men nå var det blitt så seint, ca kl 22.30, og vi var ikke lenger innstilte på å seile hele natta. I stedet seilte vi inn i ei bukt like nord for Rauer, Lervikbukta, og la oss på svai der. Det var mørkt når vi seilte inn der, og vi styrte etter fyrlykta på Rauer. Det var helt vindstille, og det kom noe regn. Trodde resten av turen til strømstad ville bli en regnværstur, men vi våknet neste dag til blå himmel. Da så vi også at vi hadde lagt oss på et riktig fint sted som vi sikkert finner tilbake til snart.

Det var ingen vind på morgenen, så jeg heiste storseilet før frokost og mens vi fremdeles lå på svai. Ankeret vi brukte var et 7,5 kg brucekopi, og det var mye lettere å jobbe med enn 10kg blekksprutdreggen vi hadde før. Det satt veldig godt, men var også lett å trekke opp igjen.

Etter frokosten motorseilet vi ut i fjorden igjen. Det var noe vind på østsiden av Rauer, men forventet mer vind ute i fjorden. Det var det ikke. Der var det havblikk, så vi fortsatte noen timer for motor. Omtrent ved Hvaler begynte det å blåse igjen, og vi kunne seile i 5-6 knop. Det blåste litt mer etterhvert, kanskje 4-5 m/s og vi toppet på 7,8 knop da vi nærmet oss strømstad.

Tok seilene ned utenfor innseilingen, klokka var nå ca 15.00, og kjørte for motor resten. Lette først etter bryggeplass helt inne i sentrum, men der var det helt fullt så vi kjørte tilbake til den ytterste moloen. Der fant vi plass. Like etter kom en svenske i en Bostrøm 31, som fikk plass på utsiden av oss. Like etter at at hadde fortøyd dukket Tom Eriksen opp. Han lå like bortenfor, og var på tur med kona. De hadde ligget et døgn, og som oss hadde de planer om å reise hjem neste dag og bruke to dager på turen.

I Strømstad var det, som vanlig(?), sol. Vi gikk først en runde i byen, og senere satt vi i båten til Tom og spilte kort. Planla å reise sammen på hjemturen. Det var meldt frisk vind de kommende dagene, så innaskjærs seiling ble vurdert.

Utpå natta regnte det og blåste ca stiv kuling, og jeg var ute i 6-tiden på morgenen for å stramme noen fall som slo i masta. 10 - 11-tiden på formiddagen hadde været roet seg noe, men all praten i havna dreide seg om været. På havnekontoret var det opplyst 7-10m/s, 40% sannsynlighet for 10m/s, med mulig økning til 12m/s utover dagen. Dette var omtrent samme været som vi hadde da vi forlot Strømstad sist, men den grå himmelen og regnet fikk det nok til å virke verre enn det var. Vi forlot strømstat i 12-tiden med to rev i storseilet. Seilte med kun ett seil til å begynne med for å føle på vinden, men det var håpløst. Fikk ikke fart, så vi heiste fokka også.

Det viste seg å ikke være så ille. Jeg hadde ventet store bølger fra nattens kuling, men bølgene var ikke mer enn 1-1,5m. En og annen var nok nærmere 2m, men de var lange så turen ble nokså behagelig likevel. Anslår vindstyrken til ca 7m/s men muligens 10m/s i kastene. Vi hadde en fin tur med god fart. Til og begynne med var i oppe i ca 7-7,5 knop, men båten mister mye fart når den treffer bølger, og da var vi nede i 4,5 knop. Det gikk i rykk og napp... Under veis var mange seilbåter. Vi holdt følge med de fleste, men en X-45(?) skilte seg ut; den seilte en halv gang fortere enn alle de andre båtene, og den seilte for bare forseilet. Vi klarte ikke ta igjen Tom som startet litt før oss. Hold følge en stund, men da vi seilte lengre ut i fjorden for å få finere bølger mistet vi endel fart. Virket som det blåste mindre lenger ute, for farten var jevnt nede i ca 5 knop. Vi falt etterhvert av til rom slør/lens, og da kom farten tilbake. Vi så Tom krysset fjorden i retning Tønsberg, og han hadde god fart. Vi var ofte over 9 knop, og noen ganger over 10 knop med topp på 10,5. Til å begynne med på lensen hadde jeg storseilskjøtet noe stramt, og båten ville gjerne mot vinden i kastene. Det var ved en sånn anledning vi første gangen passerte 10 knop og toppet med 10,5. Vi fikk god fart ned en bølgedal samtidig som det kom et kraftig vindkast, og båten akselererte til vinden kom fra siden. Ikke helt som beregnet, men morsomt. Jeg slakket litt på skjøtet etter dette for å unngå at det skulle skje igjen. Klokka hadde nå passert 14, og i følge værmelding var dette tiden for vinden å blåse opp nok.

Fra Rauer og hjem var bølgene noe mindre, og farten jevnere. Vi seilte også fortere enn bølgene nå, og i vindkastene holdt vi stabile 9 knop +/- 0,5 knop, og hadde det kjempegøy. Når det løyet var vi nede i ca 7,5 knop, og da føltes det sakte. Vi rundet Slagentangen i 8,5-9 knop, og holdt god fart helt inn til Åsgårdstrand med unntak av et par kortere perioder a 6,5 knop!

Vi la til i Åsgårdstrand ca kl 17.30. Da var det 5 timer og 30 minutter siden vi heiste seilene i Strømstad. På turen Lervikbukta-Strømstad-Åsgårdstrand var snittfarten 5,8 knop, og mellom Åsgårdstrand og strømstad er det ca 35 nautiske mil.