søndag, juli 15, 2007

Strømstad 11-13 juli

Siden Yeni har sommerjobb mens jeg har ferie, må vi benytte de få fridagene vi har felles til å seile avsted. Vi hadde ikke bestemt oss for et speseilt sted, men vi hadde to alternative reisemål å velge mellom; Stavern og Strømstad. Hvis Åsta og Roar var i campingvogna i Stavern skulle vi seile dit - hvis de ikke var der ble det Strømstad. Og Strømstad ble det, men med et lite forbehold: Det var meldt sterkere vind, opp til frisk bris, ca kl. 12.00 dagen etter (torsdag), så hvis vi ikke var kommet til frem skulle vi søke ly før det blåste opp.

Forberedelser
Det var nå onsdag. Vi pakket mat, drikke og varme klær. Lot genoaen ligge igjen hjemme, men tok med spinnakeren. Kjøpte også en liten kjølebag, og den fungerte greit undedr hele turen.

Det hadde blåst ganske bra på dagen, så vi ventet til kvelden med å reise for da skulle vinden roe seg. Det var meldt 0-3 m/s gjennom hele natten. Det var i minste laget, men nok til å seile. Trodde vi.

Nå reiser vi
Vi forlot Åsgårdstrand kl. 21.00, og vi hadde 5 knop i fin vind til vi kom utenfor Slagentangen.
Der stilnet det, og vi drev rundt i et par knop. Det kom noen svake vindpust fra sør-sorvest og vi forsøkte å krysse i retning Bolerne, men vinden stilnet fort. Ca kl. 23 var vi et godt stykke ute i fjorden, og kunne se at blåste litt langs land på østsiden. Vi kom oss over ca kl 01.00, og med sørvestlig svak vind seilte vi på samme hals i ca 3-4 knop helt til Hvaler. Jeg vet ikke hva som skjedde der; GPS-en viste ca 3 knop, men vi flyttet oss ikke. Det var også tydelig at det det var sterk strøm innover i fjorden, for noen garnbøyer vi såvidt klarte å passere lagde tydlige bølger.

Yeni forsøkte å sove litt på natten, men det ble ikke noe bra søvn. Når sola stod opp ble vinden mer ustabil, og den stilnet helt av og til. Dessuten dreide den vesle vinden som var, og kom nå fra sørøst.

Ikke langt igjen
Vi skjønte at vi nærmet oss svenskegrensa når vi kunne skimte kystvakta i horisonten. Da var det fram med kartet og peile kursen til Strømstad, og vi skulle ganske enkelt seile mot der vinden blåste fra...

Ca kl. 09.00 stilnet vinden helt, og det ble fullstendig havblikk. Da var vi heller ikke veldig langt fra Strømstad, så vi startet motoren. Nå var det Yenis tur til å kjøre mens jeg fikk meg litt søvn. I 11-tiden var vi ved innseileingen til Strømstad, og på en holme vi passerte lå det tre seler og solte seg. Morsomt.

Fremme i Strømstad
Klokka 12.00 var la vi til i Strømstad gjestehavn, men Yeni var ikke overbevist om at vi var kommet til riktig sted. Ikke før hun hadde lest skiltet som sier "Strømstad gjestehavn", og vi hadde gått en tur i byen hvor hun kjente igjen noe butikker var hun komfortabel med at vi var kommet til riktig sted. Hun hadde vært usikker på om vi ville finne frem dit, og derfor hadde hun også sovet så dårlig på natten.

Vi var innom havnekontoret, noen klesbutikker, en båtutstyrbutikk for å kjøpe overgang til landstrøm også spiste vi middag på en resaurant.

Tilbake i båten kom trøtten, og vi sovnet begge to. Våknet ca kl. 23.00, og gikk en tur for å ta en dusj. Etter dusjen, på vei tilbake til båten kjøpte vi oss noe nattmat. Vi sovnet fort etterpå, og våknet på fredag til knallvær. Vi hadde jo bare med varme klær...

Klær
Gikk en ny runde i byen, og hadde absolutt ikke lyst til å reise derfra. Strømstad er en veldig fin sommerby! Kjøpte oss noen lette vann- og vindtette jakker av merket Swedemount. De kostet 1/3 av Haglöfs, HH og lignende, men er likevel av god kvalitet med tette glidelåser, luggebeskyttelse og gode justeringsmuligheter. Yeni fant seg også noen gode seilersko.

Vi forlater Strømstad
Før avreise var vi innom havnekontoret og sjekket værmeldingen. Det var meldt 6-10 m/s denne dagen, og det samme for morgendagen. Bortsett fra at morgendagen hadde større sansynlighet for 10 m/s. Vi fylte også reservekannen med bensin, for så å motorseile ut av det mest traffikerte omraådet. Kl. 14.15 stoppet vi motoren, og med vind fra vest fikk vi fin kryss ut mot havet. Til å begynne med var det endel dønninger, og vi satt på ripa og koste oss i sola. Farten var mellom 6 og 7 knop med topp på 7,8. Etter nok kalde dusjer var det godt å få på seg no klær, og vi seilte til vi var omtrent halvveis til Norge før vi falt av til slør og gode 6-7 knop.

Planen var nå å seile til Hankø for å overnatte der. Vi skulle ikke seile like lenge av gangen nå som vi gjorde på turen ned, og fra Hollenderbåen til Hankø tok det 30 minutter. Nesten inne ved fyret på Hankø ombestemte vi oss, og valgte å seile helt hjem denne dagen. Vi seilte ut igjen der vi kom fra, og det tok enda en halvtime før vi var back on track. Nå kunne vi skimte Slagentangen, så det var lett å stikke ut raskeste kursen hjem. Rett ut for Vallø roen vinden seg noe, og vi var ofte nede i 4 knop. Etter litt fram og tilbake bestemte vi oss for å heise hele storseilet. La båten mot vinden og gjorde klar, men akkurat da kom vindrossene, og det var ikke lenger aktuelt å heise hele seilet. vi fortsatte som før, og igjen hadde vi 6-6,5 knop, og farten holdt helt til Åsgårdstrand. Vi var hjemme kl. 21.15, og hadde da brukt 7 timer fra Strømstad. Det er vi veldig fornøyd med, og inkudert er en time vi kastet bort ved Hankø.

Ved brygga i Åsgårdstrand grillet Yeni mens jeg pakket seilene og ordnet med nye fortøyninger til båten.

Kjempefin tur, og godt fornøyd med klærne vi kjøpte i Strømstad og brukte på veien hjem. Jeg hadde på meg seilbukse, t-skjorte og jakke. Ulvang-sokker og joggesko. Det ble noe kjølig på overkroppen, men ikke mer enn at jeg lot være å ta på genser.