mandag, mars 26, 2007

Tur til Hankø lørdag 25. Mars

Ut på tur med Hankø som mål; Thomas, Yeni og meg. Værmeldinga var for området Horten - Moss 9C og 3m/s nordavind med dreining mot øst utover dagen. For Færder var meldinga 8C og 4m/s. Samme vindstyrke skulle holde seg hele dagen, altså bra forhold for en tur.
Planen var å være hjemme i 18- eller 19-tiden på kvelden, men ikke senere enn 20. Vi brukte genoa, og hadde med niste og kaffe. Vi la fra Fyllinga kl 11.15 og heiste seilene kl. 11.30. Vi sløret ut i fjorden for å passere bak Bastøfosen kl 12.00, og derfra satte vi spristake på genoaen og hadde lens/platt lens hele veien til vi like nord for Hollenderbåen. Vi gjorde ca 6 - 6,5 knop hele veien med topp på 7 knop og det var nydelig vær, men ble sittende i skyggen pga. seilene. Rett vest for Rauertangen sløret vi inn syd for Storegrunnen, tok ned seilene og la oss til i Hankøhavna kl. 15.15.


Satt på land og spiste lunsj og slappet av en kort stund, og kl. 16.00 heiste vi seilene igjen. Til å begynne med blåste det bra. Vi en god kryss i ca 5 knop, Rauer syntes etterhvert uendelig stor, tiden gikk, og vinden avtok. Ca kl. 18.00 var vi midt i fjorden på høyde med Vallø/Ringshaug og det ble vindstille. Vi kunne se noe krusninger i sjøen noen hundre meter borte, men å drive rundt i 1,5 knop og vente på vind hadde vi ikke tid til nå. Startet motoren og kjørte til nærmeste vind, men det varte ikke lenge før også denne sloknet. Strartet på nytt motoren, tok ned seilene og siktet på Bastøya som var blitt godt synlig nå. Det ble et langt stykke for motor, og da vi kom til Østenskjær stoppet motoren. Tom for bensin? Klokka var nå 20.15, og det var blitt mørkt. Det var knapt nok bevegelse i lufta til å kalle det vind, men vi krysset i ca 1,5 knop (det blir ca 0,7 knop effekti fart) og styrte etter fyrlykta på Østenskjær til vi var øst for Borrestranda. Da ble det helt vindstille igjen, klokka var ca 21.15 det var blitt noe kaldt, og vi lå og dreiv. Vi vurderte å ringe etter assistanse for hjelp inn til midlertidig havn ved Borrestranda, men først sjekket vi om det kunne være en skvett bensin igjen på tanken så vi kunne komme et stykke på vei - og om mulig padle de siste meterne. Vi har padleåre i båten. Det var da vi oppdaget at lufteventilen på tanken hadde skrudd seg igjen på egenhånd. Båten rister en del når den går for motor, og dette er altså nok til å stenge lufttilførselen. Åpnet denne, startet motoren ca kl. 21.30, tok ned seilene og kjørte til Fyllinga hvor vi kom fram ca kl. 22.00.


En tur ikke helt som beregnet, men desto bedre å komme hjem igjen...

Ingen kommentarer: