søndag, juni 06, 2010

4/6 Treningstur

Denne turen ble et lynkurs i å få noen rutiner på plass.

Det blåste ca 3-4m/s i Åsgårdstrand da jeg heiste spinnakeren. Da jeg så meg tilbake fikk jeg øye på en "pumpesky" i horisonten. Jeg seilte nordover i Bastøleden, og skya må ha vært nesten i Hankø. Jeg merket båten gikk fortere og fortere. Baugen løftet seg, men den var ikke i plan. Pumpeskya kommer fort nærmere og sjøen ligger hvit bak meg. Jeg bestemmer meg for å ta ned spinnakeren, for jeg har ingen planer om å seile til Filtvet denne kvelden (regatta, Tjøme rundt neste dag).
Jeg seiler rom slør da jeg begynner å ta inn spinnakeren......smart. Spinnakeren stod som en kite og siden båten var i ubalanse ville ikke rorkulten holde seg i ro. Det ble noen hektiske øyeblikk. Spinnakeren landet i sjøen, men jeg fikk den opp etterhvert.
Da den var pakket blåste det såppas at jeg valgte å reve storseilet. Jeg hadde mest lyst til prøve om det holdt å flate storseilet, men slitet med å få inn spinnakeren hadde tatt litt motet fra meg. Kunne tenke meg å få igjen pusten. Etterhvert som jeg nærmet meg Åsgårdstrand igjen løyet vinden, men jeg gjorde ikke noe med revet. Jeg var jo snart fremme/hjemme.
Jeg kommer nok ikke til å ta ned spinnaker på slør neste gang.

Ingen kommentarer: