tirsdag, juni 01, 2010

1/6 Tirsdagsregatta

6 båter (hvis jeg husker rett), og ca 2-3 m/s fra sør dreiende mot vest. Alene i båten.

Banen:
Babord runding av Østenskjær, styrbord runding grønn stake s for Bastøya og styrbord runding rød stake i bukta v. Esso/Slagen. Start og mål utenfor seilerhuset.

Regattaen
Fikk fryktelig dårlig start. Var ikke forberedt, og greide såvidt å holde høyden mot startbøya - som jeg passerte noen minutter etter startsignalet. Fikk ok fart i båten etterpå. Det ble skarp slør til Østenskjær, men i den svake vinden savnet jeg virkelig en genoa. De andre båten dro godt fra på det strekket, og jeg havnet langt bak. Etter runding av Østenskjær var jeg eneste båt som heiste spinnaker. Da tok jeg innpå feltet, men samtidig høynet jeg lystallet med 0,05. En H-båt forsøkte å heise spinnaker, men det skar seg. Jeg vet ikke hva som gikk galt.
-Etter runding av grønn stake, når jeg strammet inn seila for kryss, så jeg at den forreste vogna som holder justering av genoavogn hadde løsnet. Fokka stod som en mini genaker... Mens jeg fikser dette blir jeg forbiseilt, men det hadde jeg nok blitt uansett.
Har et håp om å heise spinnaker igjen etter runding ved Slagen, men da har vinden dreiet vest så kursen ble for skarp. Det varierte stort sett med slør og skarp slør tilbake til mål.
Nest siste båt i mål, og sist på omregnet tid.
Denne gangen valgte jeg å heise spinnaker istedet for å vinne tid på lystallet (1,10 v.s 1,15). Må trene for å bli bedre.

Etter passering av mål ble spinnaker heist på nytt for å pakkes finere. Da løsnet storseilskjøte. Stoppeknuten hadde gått opp, og skjøte forsvant. Godt det ikke skjedde i et felt i regatta, men jeg må uansett sjekke stoppeknuter oftere.

Ingen kommentarer: