søndag, april 19, 2009

Mer båtpuss

Vi rakk ikke vaske båten under da vi tok den opp i høst, men vi fikk skarapet av skjellene. Det som sitter igjen er tørket sjøgrass og ruer. Brukte multisliper, og med riktig papir var halve båten slipet på ca to timer.

Slipinga
Det finnes røde, og det finnes hvite papir. Jeg lærte at det er de røde som gjelder når båten skal pusses under. De hvite er for grove, og går i løpet av 10-dels sekund gjennom alt gammelt bunnstoff. De er kanskje et godt alternativ om båten skal slipes helt ned for å primes på nytt, men ikke for å bare fjerne dritten fra i fjor. Papiret må ikke være for grovt, men 120 til 240 er passe hvor 120 eller 180 (hvis det finnes) vil være best.

Slipinga gjør om bunnstoffet til veldig fint støv som stikker i nesa og halsen. Støvmaske er et must, og vernebriller er å anbefale.

Dette var for noen dager siden, men i dag har vi latt slipejobben hvile og heller rubbet, polert og lakket. Vi er ikke ferdige, men det er ikke så mye igjen som gjøres før båten sjøsettes. Masta som trenger vask og polish er kanskje det mest krevende som gjenstår utenom å slipe gammel groe under båten.

Inne og på dekk er båten så møkkete ut som det over hodet er mulig, men dette kan vi jo rette på etter at båten er sjøsatt.

Ingen kommentarer: