søndag, mars 29, 2009

Dørkplater og rodkick

Dørkplatene
Dørkplatene er slipt ned, og første strøk er lakket. Den gamle lakken var i ferd med å flasse av, og det så ikke pent ut. Hadde egentelig planer om å legge ny dørk av typen King Starboard, men det ble for dyrt. Hvertfall i denne omgangen.

Det er kanskje like greit at det ble sånn, for platene blir som nye å se på. Jeg har bare slip ned den synlige siden av platene, men de skal få seg et strøk eller to på baksiden og kantene også.

Rodkicken
Jeg hadde planer om å bytte vaieren og hjulet på rodkicken, men det var visst i følge Horten Båtsenter lite å hente på det. Har derfor beholdt det som det er. Begrunnelsen var at hjulet sviver få runder, og derfor blir effekten av å bytte til kulelagret hjul minimal. Selv om jeg ser poenget, og har valgt å høre på Horten Båtsenter så betyr ikke det at jeg er mer imponert over rodkicken. I hvertfall fikk jeg kuttet noen cm av vaieren og byttet Sirius 300-tauet i et Dyneema Ocean 3000, 5mm. Mest for utseendet sin skyld, men Ocean 3000 er også mykere og glir lettere i blokkene.

Vet det høres ut som jeg er misfornøyd med rodkicken, men det er jeg ikke. Den har sånn omtrent doblet seilgleden ved at den gjør det lettere å heise og reve seil, og at storsesilet er blitt mer trimbart. Kan lettere kontrollere tvisten, og seilet kan holde fin fasong selv i lite vind. Det jeg ikke liker, er at to metallrør med gassdemper og de simpleste detaljer som er mulig å oppdrive koster ca 6000 kroner. Prisen er helt bak mål, og burde ikke oversteget 1500 kroner inkludert gassdemperen. Da vedder jeg på at det likevel er omtrent 1100 kroner i fortjeneste på settet.

Ingen kommentarer: