søndag, oktober 28, 2007

Bolerne, lørdag 27. oktober

Hvem: Alene
Distanse: 21,5 nautiske
Snittfart: 5,1 knop
Tid: 4t 10min
Maksfart: 10,5 knop
Vind: Frisk bris, 7-10m/s, SSV
Bølgehøyde: ca 6 fot


Værmelding (yr.no); Oslofjorden, nord for Bolerne ca 7m/s. Bolerne og sørover, ca 10m/s. Inne i Åsgårdstrand havneanlegg virket det ganske stille. Før jeg reiste hjemme fra hadde jeg bestemt meg for å ta ut et rev i seilet, men nå ombestemte jeg meg og heiste fullt storseil. Seilene var oppe omtrent nøyaktig kl. 12.00, og satte kursen mot spissen av Slagentangen.

Det blåste mer og mer etter hvert som jeg kom nærmere Salgentangen, og da jeg var rett utenfor -med sikt i retning Bolerne ble det vanskelig å kontrollere båten. Jeg fikk valget mellom å reve nå, eller snu og seile tilbåke til et lunere sted -og reve der. Jeg valgte å reve med en gang. Først måtte jeg finne en måte å holde båten mot vinde på, og tenkte å starte motoren. Det gikk ikke, for jeg kunne ikke slippe rorkulten sånn situasjonen var, så jeg løsnet fallet til fokka, og deretter fallet til storseilet.
Jeg festet sikkerhetslina, og gikk på dekk for å feste revekroken. Bølgene var rundt metern, så det var bare å klamre seg fast. Revekroken jeg har er ikke noen bra løsning, for jeg fester den, går til cocpit og heiser storseilet, -og finenr ut at den har løsnet. Dette skjer flere ganger. Kanskje 4-5 ganger før jeg får opp seilet. Jeg har i ettertid tenkt ut en løsning på dette, men ikke gjort noe med det. Hvertfall ble det mye fram og tilbake på dekk før den endelig satt fast. Jeg tok ut ett rev, og det var nok. Mulig jeg kunne seilt fortereom jeg hadde tatt ut to rev, men mye av poenget med turen var å trene på å seile båten når den var vanskelig å behandle. Jeg så noe senere at storseilfallet hadde satt seg fast i en skrue, og lagen en rift i seilet. Jeg kunne bare glemme å få det løs i den vinden og de bølgene. Skulle den komme løs, måtte jeg også sluppet opp fallet og det var ikke et alternativ nå. Istedet avgjorde jeg for meg selv at jeg ikke under noen omstendighet måtte falle av til babord.

Jeg stampet sørover i 4,5 til 5 knop. Det gikk veldig sakte. Kanskje litt fordi jeg hadde for mye seil oppe, men også fordi båten ser ut som et korallrev under. Jeg har merket det i høst, eller siden et par uker før Hollendern, at båten har gått tregt. Ca 1 til 1,5 knop seinere på alle kurser, og jeg har merket det spesielt i området 3-5 m/s. Så på bildene jeghadde tatt da jeg kom hjem, og først trodde jeg det var ei teine som hang fast under båten, men det er sjøgress. Massevis.

Noe jeg merket meg under turen, er at det mellom Slagentangen og Bolerne er et område hvor bølgene er mindre enn ellers. Har ikke sjekket dette mot kartet enda, men det er sånn jeg oppfatter det. Turen sørover gikk javnt og trutt. Sjelden over 5 knop, og bølgene ble større. De var større nå enn de var under Hollendern. Øst for Bolerne var en og annen bølge ca 2 meter, men det vanlige var mellom 1 og 1,5. Vannet kom over dekk i neste hver bølge, og jeg fikk en og anne sjøsprut i ansiktet. Jeg seilte sørover til klokka var 14.45. Da slo jeg til babord hals, og falt av til lens. Like etter toppet jeg på 10,5 knop, og det gikk jevnt i mellom 9 og 10 knop. Flere ganger i overkant av 10 knop, men det var bare så lenge bølgene var store. Da jeg kom inn i området med mindre bølge lå jeg i 6-7 knop, men nå blåste det også mindre. Vinden hadde trolig ei pustepause. Nærmere Slagentangen begynte det å blåse igjen, og farta økte til ca 8 knop. Fra 8 knop det er ekstra morsomt! Jeg lenset til jeg var ca 90 grader på Åsgårdstrand, og sløret mot havna i 6-7 knop.

Seila var nede 16.10. I havn gikk jeg under dekk for å rydde, og der var det ikke pent. Det viste seg at dekksluke ikke hadde vært ordentlig lukket, så det hadde kommet masse vann i båten. Alt var vått, og fra gulvet i forpiggen tørket jeg opp nok til å fylle ei bøtte. Vannet på gulvet var en herlig blandig av kloakk og sjøvann, for doen var blitt tømt i løpet av turen. Den hadde heldigvis ikke vært mye brukt i tiden før... Jeg tror det er bra der nå, men om jeg har rett får jeg vel vite neste gang jeg går inn i båten.

I tillegg ville ikke bilenåpne låsen, så jeg måtte la den bli igjen og ta bussen hjem.










Ingen kommentarer: