søndag, oktober 14, 2007

Bastøya rundt, søndag 14. oktober

Hvem: Alene
Strekning: 31,35 nautiske
Snittfart: 5,4 knop
Maksfart: 7,8 knop
Vind: Frisk bris S - SV
Bølger: ca 4-5 fot


I følge værstasjonen i Moss Havn, blåste det 8-10m/s og 12m/s i kastene. Vurderte fra moloen i Åsgårdstrand om jeg skulle seile eller ikke. Bølgene skummet over de små øyene noen hundre meter lenger ute, men kom til at jeg skulle prøve innsiden av Bastøya først, og seile utenfor på tilbaketuren hvis det var vær til det.

Litt krøll med å heise seilet når det skal reves, og revekroken ikke vil henge fast. Måtte prøve tre ganger før jeg fikk det til. Seilte innsiden av Bastøya i retning Horten for å føle på vinden, og hadde god fart til å begynne med. Toppet på 7,8 knop. Nærmere Horten avtok vinden veldig, og jeg følge jeg ble liggende å drive i 3,5 knop. Benyttet sjansen til å heise fokka. Etterhvert som jeg seilte forbi norsiden av Bastøya, økte både farten, bølgene og vinden. Strammet skjøtene, og krysset sørøst. Bølgene slo ofte over dekket, men bare en kom over hyttetaket. Heldigvis hadde jeg tenkt på dette, og lukket luka. Bortsett fra i noen vindrosser hadde jeg for lite seil oppe. Hadde klart meg fint med bare et rev i storseilet, men nå hadde jeg i tillegg satt skjøteblokkene til fokka helt bak. Farten lå stor sett mellom 5,5 og 6 knop, men noen ganger under og andre ganger over.

Jeg holdt kursen til jeg var på linje med Åsgårdstrand. Da var klokka blitt 18.00, og en time til det blir mørkt. Slo, og ny kurs rett mot Åsgårdstrand. Til å begynne med kryss, og etter å ha passert Mefjordbåen ble det skarp slør. Fra jeg slo til Mefjordbåen tok ca 10 min. i ca 6 knop. På skarp slør gikk det i 6-6,5 knop, og vinden hadde roet seg litt. I følge værstasjonen i Moss-Havn, sett på etter at jeg kom hjem, var vinden på denne tiden omkring 7 m/s.

Bølgene var, med noen unntak, lange, så det vart vanskelig å bedømme høyden. De var imidlertid ikke så høye at jeg mistet sikten i bølgedalene. Hadde jeg visst hva jeg gikk til da jeg heiste seilene, hadde jeg seilt mot Rauer og tilbake istedet for rundt Bastøya. Fikk meg en og annen dusj, og buksa var gjennomvåt. Mulig den må impregneres på nytt?

Til årstiden å være, var det ganske mange seilbåter ute. Ikke så rart, for det var helt perfekt seilvind. Tok noen bilder på turen, men kameraet gikk tom for strøm før jeg kom til Horten...


Ingen kommentarer: