fredag, september 21, 2007

Alenetur, torsdag 21. september

Tid: 75 minutter
Distanse: Rundt Mefjordbåen
Snittfart: 5,0 knop
Maksfart: 7,1 knop
Vind: SØ, 3-6m/s (snitt)
Bølger: 0-2 fot


Heiste seilene ca kl 19.00, og oppdaget da at jeg hadde glemt å tre fokkeskjøtet (babord) gjennom den fremste blokka. Fokk stod som en liten geanker, og det fungerte egentelig bra, men jeg ville ikke ha det sånn. Skjøte gnager da på vantene...
Justerte "autopiloten" til en ca ok kurs, tok med skjøtet frem og tredde på nytt. Ok. Seilte bake et tankskip som fikk hjelp av tre slepebåter for å legge til på Slagentangen, og kurs Medfjordbåen. Brukte ca 40 minutter ut, og toppet på 7,1 knop. Bak båen, etter bauten, oppdaget jeg at jeg også hadde glemt å tre det andre skjøtet (styrbord) i den forresrste blokka. Slo tilbake til styrbord halser, justerte "autopiloten" og trakk skjøtet på nytt. Her blåste og gynget det noe mer, men det gikk likevel greit. Slør/skarp slør tilbake til Åsgårdstrand. Det ble mørkt, og det varlitt kaldt på overkroppen. Skulle hatt på fleecegenser, men jeg hadde både stilongs og bukse under overtrekksbuksa og to par sokker i vinterstøvler...

Både seil opp og ned går greit alene nå, og bortsett fra at det var litt kaldt var det en fin tur. Godt å koble av fra jobb igjen. Yeni har ikke vært med i det siste pga. skole og deltidsjobb.

Ingen kommentarer: