lørdag, februar 03, 2007

Seilas 03. februar

Lørdag 3. februar, og det var meldt sol, varmt og sørvestlig 5-6 m/s fra morgenen som skulle avta mot 1-3 m/s ved 13-tiden, for deretter å blåse opp til 5 m/s utover dagen med dreining mot nordvest.

Yeni og jeg forlot havna i 11-tiden og heiste fokk og storseil. Det blåste ca 2-3 m/s, og fra Fyllinga satte vi kursen mot Gullholmen, men planer om å runde denne. Vi begynte med skarp slør, og falt av til slør noe senere. Farten var i området ca 3,5-4 knop og i 12-tiden var vi utenfor Gullholmen på nordsiden.

Brått snudde vindeksen, og den vekslet på å vise ulike vindretninger i noen minutter -så ble det helt stille. Ikke tegn til vind, så vi kunne bare glemme å seile rundt Gullholmen. Vi lå noen minutter å dreiv før vi startet motoren. Ville jo ikke drive på land, heller. Satte kursen mot Horten, men etter et par minutter snudde vi tilbake til Gullholmen igjen for å kjøre rundt for motor.

Da vi hadde rundet øya og kommet oss et lite stykke fra land bakket vi fokka og surret rorkulten i le for vinden som skulle komme. Båten lå stødig i sjøen med cocpiten vendt mot sola som varmet som en vårdag. Tok frem kaffe, juice og kjeks og koste oss mens vi ventet på vinden.
Det gikk ca 30-45 minutter, klokka ble 14.30, så kom de første pustene fra tegn til vind. Vi vendte oss mot Horten og krysset i ca 4 knop. Himmelen var knall blå, men med vinden kom også et skydekke. Da vi var rett nord for Bastøya merket vi at det følge vind med skyer. Helt plutselig blåste det merkbart opp, og vi økte farten til mellom 5,5 og 6 knop. Vindstyrken var i området 5-6 m/s, og jeg tvistet storseglet for å minske krengningen. Vinden varte i kanskje 5 minutter før roet den seg til ca 3 m/s igjen, og båtens fart dalte til ca 5 knop. Ca klokka 15.00 firte vi seilene, og 15.15 hadde vi lagt til, og turen var ferdig.

På skarp slør før vi faller av mot Gullholmen.

Gullholmen i sikte.

Her er vi "bak" Gullholmen.

På vei ut fra sundet bak Gullholmen.