onsdag, juni 22, 2011

Treningstur 22/6

Vind: frisk bris/liten kuling, målte 13,5m/s med håndholdt vindmåler et sted like utenfor Småskjær.
Bølgehøyde: ca 1m og masse sjøsprøyt.
Seilt tid: ca 50min
Strekke: husker ikke
Max fart 9,5 knop
Seilte alene


Det var meldt 6-8m/s på vindmåleren på Bastøya (yr.no), heiste seilene i 18-tiden, skarp slør østover nord for småskjær, fart ca 6 - 6,5 knop. Strammet så skjøtene og seilte på skarp kryss i noen minutter før jeg slo sørover mot Slagentangen (ca 5-5,5 knop). Ganske store bølger fra siden gjorde det vanskelig å holde trykket i seilene samtidig som jeg ikke ville bli slått overende av bråttsjø. Var jo alene i båten. Endel risting i masta og blafring i seilene gjorde at jeg valgte å seile tilbake på nordsiden av øste skjær. Der jeg kom fra. Ikke nødvendig at noe skal gå i stykker. Jeg seiler fordi det er gøy, og har ingen sponsor som erstatter ødelagt utstyr.

Fikk ok fart på lensen. Toppet på 9,5 knop, men jeg hædde forventet mer med såppas store bølger og mye vind. Etterpå så jeg at jeg hadde glemt å slippe ut bomuthalet, og det er hvertfall 1 knop tapt her. Kanskje mer siden det gikk mye i plan. Alle rutiner er altså ikke helt på plass, men heldigvis er det tidlig i sesongen.

Forsøkte å ta noen bilder, men de blir lagt ut etterhvert.

Skikkelig morsom seilas. Masse adrenalin og mestringsfølelse.


Ingen kommentarer: